Venstre går inn for et løft for å få sammenhengende gang- og sykkelveger.

- Nannestad bruker fem millioner kroner til skoleskyss. Om lag halvparten av dette går til å sikre elever på farlige skoleveger, sier Karl Henrik Laache, ordførerkandidat for Nannestad Venstre.

Han mener dette beløpet kan forrente årlige investeringer på 25 millioner kroner.

- Med ytterligere 12,5 millioner kroner fra Staten kan vi få til ganske mye, sier Laache.

Han opplyser at kostnadene for manglende gang- og sykkelveger i Nannestad er beregnet til over 184 millioner kroner.

LES OGSÅ: Politiet kontrollerte skoletrafikken

MANGLER 424 METER

Laache trekker fram et eksempel i Maura.

- Det gjenstår 424 meter med gang- og sykkelveg langs Mauravegen, fra Bispelivegen til Stensgårdsvegen. Får vi denne på plass vil betydelig flere barn kunne sykle eller gå til Maura skole, sier Laache.

Også i øvrige kommuner på Øvre Romerike står det igjen «stumper» hvor det mangler gang- og sykkelveg.

FORSTERKNING AV STATEN

Venstre vil på Stortinget gå inn for en statlig forsterkning på sykkelveger.

- Lokale sykkelinvesteringer i kommuner og fylker må forsterkes av staten med 50 kroner per 100 lokalt brukte kroner. En forutsigbar og statlig medfinansiering skal utløse sterkere sykkelsatsing i kommunene og fylkene, sier fylkesordførerkandidat Solveig Schytz.

Venstres ordførerkandidater i Eidsvoll, Hurdal, Nannestad, Ullensaker, Gjerdrum og Akershus mener at man med et sterkt Venstre på kommunevalget vil styrke sjansene for å kunne realisere kjempeløftet for gang- og sykkelveger.

- Da kan vi med enda større trykk ta opp saker med våre fylkes- og stortingspolitikere, og satsingen på gang- og sykkelveger er noe Venstre vil ta med inn i budsjettforhandlingene med regjeringen, sier Laache.

Han opplyser at Venstre tidligere i samarbeid med regjeringen har fått på plass belønningsordningen for sykkeltiltak i kommunene.

AVGJØRENDE

- Vi satser allerede tungt på sykkelveger i Akershus, og Venstre vil ha på plass en ordning som styrker vår satsing ytterligere, sier Venstres stortingsrepresentant Abid Q. Raja.

- Det er de store byene som har størst potensial til å få flere til å bruke sykkel på korte og lange turer, men sammenhengende sykkelvegnett i og mellom tettstedene på Romerike er helt avgjørende for at flere skal sykle. Med statlig drahjelp skal vi få til et ytterligere løft for syklistene i vår region i neste periode. Romerike er den regionen i Akershus som har det største etterslepet når det gjelder bygging av gang- og sykkelveger, og Nannestad er en av kommunene hvor lista over prosjekter er lengst, sier Laache.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.