Ikke før er den nye terminalen på Gardermoen tatt i bruk, så skal Avinor utvide området etter passkontrollen - i den østre piren.

– Noe som vil gi et betydelig bedre tilbud til reisende til og fra land utenfor Schengen. Byggearbeidene starter i begynnelsen av oktober i år og utvidelsen skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022, heter det i en pressemelding.

KNUTEPUNKT

– Utvidelsen er viktig for å videreutvikle Oslo Lufthavn som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og bedre forhold for passasjerer og flyselskaper, og bedre rammevilkår for norsk reiseliv, turisme og næringsliv – noe som er en viktig del av konsernets samfunnsoppdrag, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i pressemeldingen.

Kapasiteten på dagens område for trafikk utenfor Schengen er 5,5 millioner passasjerer og blir etter utvidelsen om lag 8 millioner passasjerer i året.

GARDERMOEN: Norges dyreste

– De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vokst betydelig mer enn trafikk innenfor. At vi legger til rette for denne trafikken er helt nødvendig. Det vil gi Norge økt konkurransekraft og store samfunnsøkonomiske gevinster, hevder Falk-Petersen.

BYGGESTART I OKTOBER

Arbeidet med utvidelsen starter allerede mandag 1. oktober og konsekvensen for reisende skal holdes på et minimalt nivå.

– Etter seks år med bygging av nye Oslo Lufthavn har vi lært mye om hvordan vi skal bygge og drive flyplass samtidig. Læringen fra dette tar vi med oss på denne utvidelsen. Totalt må vi fjerne tre gater under utbyggingsperioden, men alt i alt bør vi klare dette uten at de reisende merker dette i særlig grad, sier lufthavndirektør Øyvind Hasaas.

Det blir totalt 14 flyoppstillingsplasser hvorav fire er fleksible gater som kan håndtere trafikk fra områder både innenfor og utenfor Schengen. Utvidelsen vil gi et samlet areal på 39.700 kvadratmeter for reisende til land utenfor Schengen.

EUROPATOPPEN

– Det blir en forlengelse av dagens område, nye flyoppstillingsplasser som er tilpasset større fly og nye kommersielle områder. Totalt vil dette gi oss nødvendig kapasitet for å kunne tilby en flyplass i Europatoppen for både reisende, flyselskap og andre samarbeidspartnere, sier Hasaas.

Utvidelsen omfatter også en tilrettelegging for US Preclearance, men en forutsetning for realisering av en slik løsning er en forpliktende deltakelse fra aktuelle flyselskap og en bilateral avtale mellom USA og Norge.

Den totale kostnadsrammen for utvidelsen er på 3,3 milliarder kroner og finansieres av Avinor.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.