• Mer fly, mindre trailere: Målet er at den nye sjømatterminalen skal bidra til mer frakt i lufta og mindre på veiene.Illustrasjon

På 13 måneder har antall fraktselskaper i bransjen økt fra to til ni på Oslo Lufthavn. Antall ukentlige avganger har økt fra åtte til 18.

– Flere luftfartsrelaterte miljøer har påstått at vi trolig har satt uoffisiell verdensrekord i raskest vekst innenfor flyfrakt på Oslo Lufthavn i denne perioden, sier Martin Langaas, direktør for flyfrakt i Avinor, der han står og snakker med EUB og speider utover hovedflyplassen. En Airbus 330-passasjerers maskin fra Turkish Airlines har god fart inn på rullebanen. Det er et godt bilde på situasjonen.

– Den skal trolig ut igjen med 15 tonn fisk om bord, sier Langaas. Den store veksten i sjømatbransjen – og i særdeleshet lakseindustrien – legger stort press på fasilitetene på Oslo Lufthavn. Derfor innledet Avinor og Langaaas samtaler med logistikkledelsen i de største norske sjømatekspeditørene for halvannet år siden.

Slik er planene

Svarene de fikk var klare og tydelige. Sjømateksportørene var opptatt av logistikken måtte automatiseres og industrialiseres i årene framover. Som sagt så gjort. Nå er planene for verdens største sjømatsenter klare:

  • Prislappen er stipulert til 800 millioner kroner. Avinor er i prosess med potensielle investorer.
  • Plasseringen er tenkt på dagens fraktområde. Avinor har også søkt om å rive den gamle charterterminalen – GA-terminalen – for å gjøre plass til et nytt fraktområde på vestsiden.
  • Et av flere mål med byggingen er at fisken skal få kortest mulig reisevei til de oversjøiske markedene. Håndteringen av sjømaten skal bli mest mulig automatisert. Det innebærer blant annet utstrakt bruk av roboter. Kjølefasilitetene skal være på et helt annet nivå enn i dag, med betydelig utøkning av lagringskapasiteten.
  • Åpning er tenkt i 2020. Og sjømatsenteret skal ha en kapasitet på 250.000 tonn sjømat per år.

Mye trailervirksomhet

Norsk laks er én av de største flyfraktproduktene i Europa. Målet med byggingen av sjømatsenteret er å legge til rette for den kraftige forventede veksten av norsk sjømat, som norske myndigheter forventer kan femdobles.

– I dag går 220.000 tonn sjømat ut i verden fra Norge, men bare 42 prosent går med fly. Resten blir fraktet ut, først med trailere og deretter med fly fra for eksempel København, London, Amsterdam og Stockholm. Dette ønsker vi å gjøre noe med, sier Langaas.

– Nye og framtidsrettede fasiliteter på Oslo Lufthavn vil gjøre norsk sjømatnæring enda mer konkurransedyktig, sier Trond Davidsen, viseadministrerende direktør i NHO-foreningen Sjømat Norge.

Fakta

  • Prislapp: 800 millioner kroner.
  • Avinor er i sluttforhandlinger med private investorer.
  • Planen er at det skal stå ferdig i 2021. 
  • Byggingen er ventet å starte 1. januar i 2019.
  • Planen er at sjømatsenteret skal være 15.000 kvadratmeter stort. 
  • Målet er at det skal bli verdens største i sitt slag og ledende for flyfrakt.

LES OGSÅ: Kan komme 40.000 nye arbeidsplasser – slik blir den nye nye bydelen

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.