• STENGT. – Skibladner kan ikke seile til Eidsvoll så lenge vi jobber med den nye brua over Minnevika, forteller prosjektleder Terje Grønvold.
  • ERSTATNING. - Vi vil søke erstatning for det tapet vi lider når Skibladner ikke kan anløpe Eidsvoll, sier styreformann Bjørn Blichfeldt

– Mest sannsynlig vil seilingsleden være stengt i tre sesonger. Det avhenger blant annet av når på året vi kommer i gang med brubyggingen, forteller prosjektleder Terje Grønvold i Bane Nor.

SIKKERHETSHENSYN

Det vil anslagsvis ta 44–45 måneder å bygge brua. I den tida vil det ikke være mulig for Skibladner å seile under anlegget.

– Det er ikke teknisk mulig å bygge brua uten å stenge for Skibladner. Vi tar heller ikke sjansen på at noen seiler under brua mens det er aktivitet oppå. Dessuten skal det gjøres mange dykkerjobber, forteller Grønvold.

– Sikkerhet er det viktigste for Bane Nor, påpeker Hilde Marie Braaten som er kommunikasjonsansvarlig for prosjektet.

TAPER PENGER

Den verdenskjente hjuldamperen eies og driftes av Oplandske Dampskibsselskap med støtte fra det offentlige.

Stenging av Minnevika i flere sesonger kommer helt uforberedt på styrelederen.

– Vi har fått melding om stenging i maks én sesong, sier Blichfeldt.

– Stengingen av seilingsleden til Eidsvoll vil uansett være en stor økonomisk utfordring for oss. Vi har varslet Jernbaneverket (Bane Nor) om at vi vil kreve erstatning for det tapet vi kommer til å lide, sier Blichfeldt.

Tapet dreier seg ikke bare om billettinntekter.

– Vi er også usikre på om Eidsvoll kommune og Akershus fylkeskommune vil støtte oss i den tida vi ikke kan seile til Eidsvoll, kommenterer styrelederen.

– Stengingen vil også få store konsekvenser i ettertid. Når vi må slutte å anløpe Eidsvoll, må vi opparbeide markedet helt på nytt når vi igjen kan seile dit. Det har vi ikke økonomi til, sier Bjørn Blichfeldt.

SEILETIDER FOR SMÅBÅTER

Brubyggingen vil også skape problemer for småbåttrafikken.

– Vi planlegger et krav til entreprenøren om å holde åpent for småbåter på enkelte avgrensede tidspunkter, spesielt fra fredager til søndager. Vi har også vært i kontakt med båtforeningen, forteller Grønvold.

2019–2023

Den nye Minnevika jernbanebru blir 860 meter lang. Den skal anlegges på skrå over vika fra Kråkvål til Langset.

– Vi planlegger byggestart i 2019, med ferdigstillelse ved årsskiftet 2022/2023. Etterpå skal vi montere skinner og kjøreledninger, forteller Grønvold.

BLIR STØY

Brua skal bygges fra vestre side.

– Vi må etablere en svær brubygger. Den er det ikke plass til på Langset-sida, opplyser prosjektlederen.

– Byggingen blir en stor jobb med langt spenn på midten, og mye pæling, forteller Grønvold.

Brufundamentene må pæles 40–60 meter ned i grunnen, og på begge sider av hovedspennet må det bygges fundamenter store som et hus.

– Dette arbeidet må beklageligvis medføre en god del støy for naboene, påpeker Grønvold.

BRU OG TUNNEL

Den nye brua blir er en del av dobbeltsporutbyggingen på den 13 kilometer lange strekningen fra Venjar til Langset.

Forberedelsene er godt i gang, og selve hovedutbyggingen vil starte neste år. I tillegg til brubyggingen, blir en ny tunnel under prestegården én av de mest omfattende oppgavene. Tunnelen skal bygges i åpen skjæring, som man etterpå lukker med et lokk.

Dobbeltsporanlegget skal stå ferdig i 2023, og vil koste noe slikt som seks milliarder kroner.

TURVEG PÅ DEN NÅVÆRENDE BRUA

Langs den nye jernbanen skal det anlegges turveg, Vormtråkk.

– Turvegen skal gå på yttersida av jernbanen fra Eidsvoll stasjon til Kommisrud, og derfra på vestre side og over den nåværende jernbanebrua, forteller Odd Arvid Rønning som er grunnerverver i Bane Nor.

LES OGSÅ: Starter prøvepæling for den nye Minnesundbrua

BRUHISTORIE PÅ MINNESUND

  • 1880: Første bru over Minnestryken - jernbanebrua -  åpnes.
  • 1925: Jernbanebrua utvides med kjørefelt for biler på begge sider.
  • 1959: Ny vegbru åpnes av kong Olav V.
  • 1993: Ny E6-bru bygges på nordsiden av de øvrige bruene.
  • 2011: E6-brua utvides fra to til fire kjørefelter.
  • 2023: Ny jernbanebru på skrå over Minnevika skal stå ferdig. 

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.