Mandag 23. mars vedtok fylkestinget sin egen samferdselsplan, og resultatet av dette er at NSB skal fortsette å bruke Dal som siste stoppested på Hovedbanen.

- TURTE IKKE

- Flertallspartiene Høyre, Frp, KrF og Venstre turte ikke å gjøre noe annet enn det fylkesrådmannen anbefalte. De turte ikke å følge opp tidligere snakk om at jo, persontogtrafikk mellom Dal og Eidsvoll, det vil vi ha. Det kunne jo bli smekk på hånda. Hva skal vi med politikere, spør SVs representant Ruth Birkeland som gikk imot vedtaket.

LES OGSÅ: Vil ha togring på Øvre Romerike

HELE HOVEDBANEN

I fylkesrådmannens kart for regional areal- og transportstruktur ender Hovedbanen som en blindtarm på Dal.

- SV foreslo å tegne inn hele Hovedbanen. Altså markere at det i framtida må være persontogtrafikk på hele Hovedbanen. Men kun SV, Arbeiderpartiet og Senterpartiet stemte for dette forslaget, sier Birkeland.

Hun er oppgitt over at flertallspartiene også bestemte at samferdselsplanen, inkludert dette kartet, skal innarbeides i Ruters strategiplan som kommer i mai.

- De borgerlige partiene instruerer med dette Ruter om å ikke arbeide for persontogtrafikk mellom Dal og Eidsvoll. Stikk i strid med tidligere vedtak. Stikk i strid med Eidsvoll og Ullensaker kommuners ønsker. Ullensaker strever nå med å begrense biltrafikken inn til Jessheim. Da er tog nordfra en del av løsningen. Det holder ikke at bare Dal-folket kan ta toget til Jessheim, understreker hun.

ANSVAR

Akershus fylkesting har ansvar for kollektivtrafikken i fylket.

- Selv om det er NSB og Jernbaneverket som begge er underlagt samferdselsdepartementet, som styrer over togtrafikken, har fylket og Ruter sterk påvirkningskraft. Høyre med fylkesordføreren sitter i førersetet regionalt, Frp med samferdselsministeren har et overordna ansvar. Det er betimelig å spørre disse partiene om de virkelig mener at det i framtida bør være persontogtrafikk på hele Hovedbanen. Hvis svaret er ja, bør de bli like tøffe og standhaftige som de er i vegsaker og bilenes ve og vel. Hvis svaret er nei, bør alle vi som ser fornuften i å utnytte skinnegående for det det er verdt, stemme på partier som faktisk jobber for det, understreker Ruth Birkeland.

LES OGSÅ: Toget blir stående på Dal

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.