Regningen har økt etter at Kim Remy Holtet og familien fikk installert den nye strømmåleren. Nå velger elektroingeniøren selv å teste strømmåleren for å finne ut om den er nøyaktig.

- Vi har opplevd økning på strømregningen i kroner og kilowattimer, og jeg registrerer at mange andre melder om det samme. Strømregningen vår har økt med 300-400 kroner i måneden, fra 1.000-1.100 til 1.300-1.400 kroner. Det er ganske stor prosentvis økning. Nå ønsker jeg å finne ut om det stemmer eller ikke, sier Holtet til EUB.

Han har vært elektriker siden 2010. Nå jobber elektroingeniøren som prosjektleder i Jessheim-baserte GK Elektro Romerike, som leverer alt innen elektrotekniske løsninger til blant annet privatboliger. Holtet har derfor interesse av å foreta en nøyaktighetsmåling fra et faglig ståsted.

LES OGSÅ: Strømsjokk for flere med ny strømmåler - familie måtte ta grep for å redusere strømregningen

Sjekker i Én uke

- Jeg driver i faget, og ønsker derfor å følge dette opp ordentlig.

- Det er en grunn til at Justervesenet er satt til å kontrollere drivstoffpumper på bensinstasjonene rundt omkring. Det er gjort som en kvalitetskontroll og for eventuelt å avdekke feil. Det samme gjelder for disse strømmålerne. Når så mange melder om høyere strømregninger etter byttet, er det selvsagt interessant, legger Holtet til.

Vil sjekke feilmarginen

Han og familien bor i Tomterstubben i Eidsvoll. EUB var med da han mandag ettermiddag monterte måleinstrumentet Pel 103 power-energy for å foreta kontrollmålingen.

- Jeg kommer til å la alt være tilkoblet i én uke. Jeg forventer at det vil være en feilmargin på cirka en halv prosent. Men skulle det vise seg å være ti prosent eller mer, er det noe ordentlig galt. Da må det skje noe. Instrumentet jeg bruker for å teste dette er helt nytt og kalibrert, poengterer Holtet. Lørdag skrev EUB om flere strømkunder som har fått strømsjokk etter at de fikk installert den nye automatiske strømmåleren fra Hafslund. Regningen til Thor-Even Skjølås og familien har økt med 15 til 20 prosent, mens strømforbruket for Granhaugåsen Grendelag på Råholt har økt med 20 til 26 prosent hver eneste måned. Responsen har ikke latt vente på seg. Noen melder riktignok om stabile eller lavere strømutgifter, men mange har opplevd at strømregningene har økt med ny måler.

- Personlig tror jeg dette kan skyldes at de gamle strømmålerne har vært for dårlige rundt omkring, og at de derfor har gått for sakte før. Dermed øker strømutgiftene raskt med ny og mer presis måler. Vi får håpe testen kan avdekke noe, sier Holtet.

- Kan bestille kontroll av måleren

Hafslund Nett tar regningen om det viser seg å være feil på strømmåleren. Det bekrefter kommunikasjonsdirektør Truls E.A. Jemtland overfor EUB.

- En nettkunde kan bestille en kontroll av strømmåleren. Dette kan enten gjøres ute hos kunden eller plukkes ned og testes hos et akkreditert laboratorium. Er det feil på måleren bekoster Hafslund Nett selvfølgelig kostnaden. Dersom måleren er i henhold til kravene til Justervesenet vil nettkunden bli fakturert cirka 3.000 kroner, opplyser Jemtland. Han sier de nå vil forsterke innsikten og kompetansen på kundesenteret. Dette gjøres for å gi kundene som kontakter Hafslund et bedre svar.

- Dersom de kontakter oss og vi ser på mulighetene for å teste et utvalg målere for å gi oss bedre innsikt i hvor mye de gamle målerne faktisk gikk saktere, sier Jemtland, og understreker at han har vært i kontakt med Thor-Even Skjølås, lørdagens hovedcase i EUB, og tilbud ham en kostnadsfri kontroll av strømmåleren.

- Ellers ønsker jeg ikke å kommentere enkeltsaker, sier Jemtland og legger til:

- Dersom nettkunder har vært i kontakt med Hafslund Nett uten å ha fått forklart den sannsynlige årsaken til at de opplever høyere faktura, beklager jeg det. Vi skal kunne hjelpe nettkunden til å forstå fakturaen dersom de henvender seg til oss med spørsmål om forbruk eller fakturaen. Som beskrevet før helgen, er det fortsatt en rekke årsaker til at nettkunder opplever høyere faktura, sier Jemtland og trekker blant annet fram at enkelte kunder sammenlikner sluttsummen på fakturaen, uten å se nærmere på hva den inneholder.

- Dette kan blant annet være at de har fått strøm og nettleie på samme faktura på grunn av innføringen av gjennomfakturering, sier han. Andre årsaker kan, ifølge Jemtland, være lengre perioder uten avlesninger og at den forrige strømmåleren var av eldre type, og har registrert et lavere forbruk enn det virkelige.

Derfor får du ny strømmåler

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har besluttet at alle strømkunder i Norge skal få montert ny automatisk strømmåler innen 1. januar 2019.

I Norge betyr det at 2,5 millioner strømmålere skal byttes ut.

Den automatiske strømmåleren skal gjøre at du slipper å lese av din egen strømmåler. Heretter kommer strømmåleren selv til å sende inn dine forbruksdata til nettselskapet.

Hafslund Nett har 700.000 strømmålere som skal byttes før 2019. De startet byttingen våren 2016.

LES OGSÅ: Produserer mer strøm enn de bruker

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.