Det er seks bomstasjoner med toveisinnkreving på E6-strekningen Hovinmoen-Kolomoen. Nå ønsker Statens vegvesen å gi økte bompengerabatter for bilister. Saken var oppe til politisk behandling i formannskapet i Ullensaker kommune denne uka, og skal innom kommunene Stange, Eidsvoll og fylkeskommunene Hedmark og Akershus. Det er ikke ventet noen motstand.

Tas ned i 2019

I brevet fra vegvesenet framkommer det også at bomstasjonen på Hovinmoen i Ullensaker vil bli tatt ned i 2019. «Gjelden til de første delstrekningene knyttet til fase 1 er forventet å være nedbetalt i 2019, det vil si fem år før forutsatt i bompengeproposisjonen. For strekningene knyttet til fase 2 i utbyggingen forventer man at gjelden vil være nedbetalt i 2024, det vil si to år før forutsatt», står det i brevet. Fase 1 er Hovinmoen-Dal og Skaberud-Kolomoen, mens fase 2 er Dal-Minnesund og Skaberudkrysset.

«For strekningene knyttet til har vi for kort innkrevingstid til å kunne si noe annet om forventet nedbetaling enn forutsetningen i bompengeproposisjonen», heter det i brevet. Fase 3 er for øvrig strekningen Minnesund-Skaberud. Den reelle trafikken gjennom bomstasjonene er høyere enn forutsatt. Rabattendringene ser ut til å bli slik:

  • Med brikkeavtale vil prisen på bomstasjonen på Hovinmoen reduseres fra 17,10 til 16,80 per passering. Det samme skjer på strekningen Dal-Boksrud.
  • På strekningen Boksrud-Minnesund vil én passering med rabattavtale økes fra 13,50 til 13,60. Minnesund til Hedmark grense reduseres fra 18,00 til 17,60.

Ingen rabatt for takstgruppe 2

* Akershus grense-Skaberud reduseres fra 18,90 til 18,40, mens Skaberud-Kolomoen går fra 20,70 til 20,00. Dette betyr i praksis at brikkerabatten for takstgruppe 1 – kjøretøy under 3.500 kilo og alle personbiler, uavhengig av vekt, registrert i kjøretøygruppe M1, økes fra 10 til 20 prosent. Endringen innebærer også at takstgruppe 2, det vil si kjøretøy med tillatt totalvekt fra og med 3.501 kilo, med unntak av personbiler i M1 i Autosys, ikke får brikkerabatt. I formannskapsmøtet i Ullensaker tok Frp til orde for å fjerne alle bomstasjonene – nå.

– Det er ingen tvil om Frps generelle holdning til bompengeinnkrevning. Derfor foreslår vi å avvikle alle de seks bomstasjonene på E6-strekningen, sa Jorunn Gram Vordal (Frp).

– Minner Frp om at de har samferdselsministeren og kan påvirke der dette kan påvirkes, uttalte Lars Egil Berg (Sp).

– Jo, da, vi snakker med samferdselsministeren, men det hjelper ikke når alle dere andre stemmer imot, repliserte Ståle Lien Hansen (Frp). Forslaget om å fjerne bomstasjonene fikk Frps tre stemmer. Rådmannens innstilling om å slutte seg til endringen i takst- og rabattstrukturen ble enstemmig vedtatt.

LES OGSÅ: Vil flytte bomringer for å få ned trafikkaoset

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.