- Denne brukes for å finne ut hvordan grunnen ser ut under her, og er med på å danne grunnlaget for hvor det nye dobbeltsporet kan og skal ligge, sier Niklasson til EUB. Jernbaneverket har presentert det de mener er det beste traséforslaget for det nye dobbeltsporet fra Venjar til Minnesund. Bak detalj- og reguleringsplanen for nytt dobbeltspor ligger et nitid arbeid. Feltgeotekniker Jeff Niklasson i Norconsult Fältgeoteknik AB er en nøkkelperson i arbeidet. Han fører grunnboringsmaskinen som gir viktig faktagrunnlag for detaljering av linjevalg, reguleringsarbeid og utarbeidelse av teknisk detaljplan.

- Med maskinen kan vi ta flere prøver, og se etter for eksempel fjell og leire.

LES OGSÅ: Nytt jernbanespor kan skade bygninger på prestegården

100 meter ned i bakken

Han skal jobbe med grunnboringsmaskinen fra Venjar til Hamar i underkant av tre år framover. Grunnboringsmaskinen kommer langt ned i bakken. Om det ikke ligger fjell eller noe annet i massene kan den enkelt gå 100 meter ned.

- Jeg har hatt denne jobben i sju år. Det er en bra jobb og jeg stortrives.

Den avanserte maskinen er fjernstyrt. Flere gjorde store og nysgjerrige øyne da han tok seg fram med doningen ved kornsiloen og opp Badebakken i Eidsvoll.

- Maskinen er avansert, og det er ett års utdanning for å bruke den. Vi tar ulike prøver av grunnen, og så blir disse analysert på laboratoriet. Jeg jobbet også i området her under Fellesprosjektet

- Vi borrer bredt innenfor og utenfor området som er definert i kommuneplanen for nytt dobbeltspor. Dette gjøres i henhold til retningslinjer fra Norges vassdrags- og energidirektorat, og skal sikre et helhetlig bilde av grunnforholdene, sier prosjektsjef Anne Braaten i Jernbaneverket. Hun sier grunnboringsprosjektet er avgjørende.

Det er strekningen fra Venjar til Eidsvoll som byr på de aller største tekniske utfordringene.

Onsdag 18. mars la Jernbaneverket fram forslag til planprogram på strekningen.

Det ble i 1995 vedtatt reguleringsplan for dobbeltspor på Gardermobanen helt fram til Eidsvoll stasjon, men fra Venjar til Eidsvoll ble det kun bygget enkeltspor.

Strekningen på fire kilometer går gjennom et utfordrende terreng med hovedsakelig kupert ravinelandskap med løsmasser og mye krevende grunnforhold. Det er én av grunnene til at grunnboringsmaskinen, som EUB skriver om i dag, er hyppig brukt i området.

Det må bygges hele fire bruer - ved Nessa, Kvisldalen, Mork og Ålborgvegen, samt en 80 meter lang kulvert ved Dønnumryggen. Men det mest utfordrende er en løsmassetunnel inn mot Eidsvoll stasjon. De fleste husker vel raset i tunnelen da Gardermobanen ble bygget. Derfor tar Jernbaneverket ingen sjanser.

For hele strekningen går Jernbaneverket inn for å bygge et nytt spor parallelt med det gamle, hvor det nye legges på østsiden av hele strekningen. Området består mest av landbruksjord.

Med en høringsfrist i planprogrammet 2. mai, kan programmet blir vedtatt i kommunen i juni 2015.

Jernbaneverket kan da utarbeide et planforslag med underliggende dokumentasjon fra sommeren i år og fram til januar 2016. Da kan man ha en høring og offentlig ettersyn vinteren 2016. Grunnerverv og byggeplan kan skje fra 2016 til 2018 hvor det er estimert anleggsoppstart.

LES OGSÅ: Må rive brua på Eidsvollvegen når Gardermobanen utvides

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.