• PROBLEM. Kristian Dyve Norum ønsket å løse et problem som han også selv har erfart.

Produktdesignerstudenten har funnet en løsning for dem som synes det er problematisk å laste inn i takboksen på bilen, og spesielt på SUV-er eller en annen høy biltype.

– Det å være designer handler om å finne problemene, men samtidig finne de riktige løsningene. En stor del av prosjektet har vært å samle informasjon og skille ut det viktigste. Da trenger man ofte litt tid. Og så skal man utvikle dette best mulig med de midlene vi har, sier Dyve Norum.

Han mener det har vært lite innovasjon på takbokser, eller ofte kalt skibokser.

– De har jo vært like i 30 år, sier han.

FEM MÅNEDERS PROSJEKT

Han forteller at han jobbet med bacheloroppgaven i om lag fem måneder.

– Vi jobber mye i såkalte CAD-programmer, det vil si computer assisted design. Det er derfor mye fokus på det å jobbe i 3D-rom og modeller, sier han.

Dyve Norum røper at grunnen til at han ønsket å utvikle en ny type takboks var egne erfaringer.

– Den erfaringa ga meg et lidenskapelig hat mot takbokser. Dette var imidlertid en god motivasjon. Jeg hadde en gammel bil og gammel takboks med gammelt monteringsutstyr, så opplevelsen kunne nok ha vært bedre om ting hadde vært i bedre stand. Høydeproblematikk og fare for å skade bilen, men også drivstofforbruk, var ting jeg så nærmere på. Det er et stressmomentet å ha utfordringer med inn- og utlasting av takbokser, sier han.

LASTEFLATEN NED

– Jeg har valgt å fokusere på et system som på mange måter baserer seg på å få lasteflaten ned. Topplokket heves idet en lasteplaten trekkes ut og ned bak bilen. Nå lasten skyves inn i boksen senkes topplokket til det treffer innholdet i boksen, og blir dermed ikke høyere enn nødvendig. Når boksen ikke er i bruk blir den veldig flat, en slim takboks med liten luftmotstand, sier designeren.

Han forteller at takbokser med hevesystem finnes på markedet allerede i dag, men i mindre format.

Designeren er usikker på om det blir aktuelt å søke om patent på ideen han nå har levert som bacheloroppgave.

– Å ta patent tar utrolig lang tid, og det koster også svært mye. Det hadde selvsagt vært morsomt om man kunne gå videre med det, sier Dyve Norum.

Nå har han søkt seg videre til masterstudiet.

– Jeg håper jo at jeg kommer inn der. Det er industri- og transportdesign som vekker meg.

LES OGSÅ: Skiboksen blåste av taket på veg over brua

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.