I april legger Jernbaneverket reguleringsplanen for videreføring av dobbeltsporet ut på høring. Etter forberedende arbeider for å kunne bygge nytt og kjøre tog på nåværende bane samtidig, starter utbyggingen for fullt i 2018.
Det er i dag dobbeltspor sørfra til Venger. Derfra er det tre-fire kilometer enkeltspor til Eidsvoll stasjon. Utvidelsen betyr omfattende arbeider og flere bruer.
Selve stasjonsområdet er ferdig utbygd. Nå skal det også bygges dobbeltspor langs og over Vorma til Langset der dobbeltsporet langs Mjøsa starter.

LEGGER TAK OVER SKJÆRING

- Den største enkeltoperasjonen sør for Eidsvoll, blir en 470 meter ny løsmassetunnel, forteller prosjektleder Anne Braaten i Jernbaneverket.
Da den nåværende tunnelen ble bygd i 1996, raste taket ned. Klok av skade skal man nå bygge på en annen måte.
- Vi bygger i åpen byggegrop med spunting langs veggene og legger lokk over etterpå, forteller Braaten.
- Byggemetoden har også sammenheng med nærheten til nåværende tunnel. Vi måtte ha lagt den nye banen lenger unna om vi hadde bygd vanlig tunnel, forklarer hun.

MINNEVIKA BRU

Ved Minnesund blir kryssingen av Vorma den mest tidkrevende operasjonen. Der kommer Norges nest lengste jernbanebru som får navnet Minnevika bru.
- Det skal bygges ei 860 meter bru på skrå over elva. Byggetida blir tre-fire år, forteller prosjekteringsleder Jarle Kristian Tangen.
- Brua kommer til å rage 16 meter over normal sommervannstand slik at det blir klaring for Skibladner.
Brua skal gå temmelig vannrett. Det betyr at man må skjære seg 15-16 meter ned i terrenget på sørsida av Minnevika.

TAR DYRKET MARK - LAGER DYRKET MARK

Massene fra denne og andre skjæringer blir fylt i raviner langs elva og skaper ny landbruksjord.
- Den dyrkede marka vi tar, gjenskaper vi andre steder, forteller Braaten, og legger til:
- Vi har et godt samarbeid både med kommunen og berørte grunneiere.

UT I ELVA

Noen har likevel protestert kraftig mot å legge den nye jernbanen i strandkanten og ute i elva. På det meste, ved Julsrudevja sør for Minnesund, må det bygges bru og foretas utfyllinger 60 meter ut for nåværende strandlinje.
- Vi gjør minst mulig inngrep i elva, og har justert oss inn i forhold til den første planene vi presentert, men banen skal bygges for en fart opptil 200 km/t, så vi må rette ut svinger, forklarer Anne Braaten.
- Vi har ganske mange undersøkelser i forbindelse med byggingen av vendesporet ved stasjonen. Det virker ikke som fisk og fugleliv blir påvirket av byggingen, påpeker hun.

VORMTRÅKK

Parallelt med dobbeltsporet skal det bygges gang- og sykkelveg; Vormtråkk. Den starter i strandkanten ved Eidsvoll stasjon, men skal svinge over på andre siden av jernbanen bare et par kilometer nord for stasjon.
- Det blir likevel mulig å komme ut til elvekanten, forklarer Jarle Kristian Tangen.
- Ved Doknes skal vi sette opp et teknisk bygg. Dit må vi bygge veg. Denne kan benyttes av lokalbefolkningen ned til Vormtråkk, og rett i nærheten blir det en kulvert der man kan krysse jernbanen når det er lite vann i Vorma.

SEKS MILLIARDER KRONER

Hele anlegget er beregnet å koste mellom fem og seks milliarder kroner. Jernbaneutbyggingen skal samtidig videreføres fra Kleverud til Sørli i Stange, og i 2024 skal dobbeltsporet ha nådd Hamar.
Utbyggingen gjennom Eidsvoll skal styres fra brakkeriggen som Jernbaneverket allerede har nord for Eidsvoll stasjon.
- Den kommer ganske snart til å bli vesentlig utvidet, opplyser kommunikasjonsrådgiver Hilde Marie Braaten i Jernbaneverket.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.