– Vi kunne ha spart tre, fire millioner kroner i året dersom vi fikk lov til å kjøre de lengste vogntogene direkte fra bedriften, forteller direktør Nils Anton Hæhre.

Problemet til Moelven er at Vegdirektoratet ikke har godkjent den 2,9 kilometer lange strekningen fra Eidsvoll Verk til E6 for såkalte modulvogntog. De er inntil 25,25 meter lange og veier opptil 60 tonn. Disse vogntogene er bare tillatt på de viktigste vegene her i landet.

Trailere inntil 24 meter er derimot godkjent for den aktuelle strekningen.

dobbeltkjøring

Moelven Eidsvold Værk leverer flis både til Borregaard i Sarpsborg og Uddevalla i Sverige. Bortsett fra de første tre kilometerne, er begge strekningene godkjent for modulvogntog.

– Resultatet av forbudet er at vi må kjøre to biler fra bedriften til E6; ei ordinær trekkvogn med den lange hengeren, og den lange trekkvogna til modulvogntoget for seg. Ved E6 kobles de sammen til et modulvogntog, forklarer Per Børke som er logistikkdirektør i Moelven.

Bedriften anslår at den taper én million kroner i året bare på denne dobbeltkjøringen.

KUNNE HA SPART 450 TURER I ÅRET

Moelven benytter modulvogntog bare for transport til Uddevalla. Til Borregaard brukes kortere vogntog for å slippe omkobling.

– Restriksjonen har også ei miljøside. Vi kjører omtrent 2.500 lass med flis til Borregaard hvert år. Hadde vi kunnet bruke modulvogntog, ville vi ha spart mer enn 450 turer, eller noe slikt som vel 70.000 kjørte kilometer i året, påpeker Børke.

KONKURRANSEVRIDENDE

Mange andre bedrifter opplever det samme problemet.

– Etter oppfordring fra Vegdirektoratet lagde bransjeorganisasjonen Treindustrien ei prioriteringsliste med ti korte strekninger som ønskes godkjent for modulvogntog. I noen tilfeller er det snakk om bare noen få hundre meter. Nå har vi fått svar. Ingen av strekningene ble godkjent, forteller Børke.

– Begrunnelsen er jevnt over for små rundkjøringer og smale veger.

– Forbudet er svært konkurransevridende siden modulvogntog kan kjøre over alt på svenske veger og rett inn på hovedvegnettet her i landet der også slik vogntog er tillatt, påpeker Børke.

Svenskene kan derfor ta med større last enn norske bedrifter som må kjøre med kortere biler.

TIL STORTINGET

Torsdag arrangerte Moelven og Treindustrien et stort møte på Eidsvoll Verk for å belyse problemet.

Der møtte både stortingsrepresentanter, bedriftsledere, fagforeningsrepresentanter, ordførere og andre lokalpolitikere.

– Selv om det er Vegdirektoratet som har sagt nei, er dette et politisk ansvar. Jeg skal ta saken opp med samferdselsministeren i Stortinget, lovet stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap).

Hold deg oppdatert på det som skjer der du bor. Bli abonnent på EUB.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.