Konkurransen i hurtigmatmarkedet har vært knallhard i en årrekke, og tilspisser seg nå som Burger King tar over lokalene etter Marché veikroer som ga opp å drive veikroer i Norge. Hurtigmatkjeden McDonald’s med 36 drivethru-restauranter landet over lanserer nå planer for flere filialer og en annen type drift.

– Inkluderer dette flere restauranter på Øvre Romerike?

– I første omgang åpner vi drivethru-restauranter på Sola og Svinesund i år. Jeg kan ikke gå nærmere inn på hvilke planer vi har verken på Øvre Romerike eller andre steder, annet enn at vi alltid ser etter gode plasseringer for restauranter både med tanke på trafikkgjennomstrømning og antall mennesker som bor i området, sier kommunikasjonssjef Erik Lødding i McDonald’s.

BORDSERVERING

Det restaurantkjeden allerede har begynt med for å møte økt konkurranse, er prosjektet som nå er under utprøving blant annet på Jessheim nord – digital bestilling og bordservering. Alle som har vært innom restauranten har sett tavlene der kunden selv bestiller mat og drikke.

– Vi innførte dette som en test før jul. Tavlene er en direkte kommunikasjon mellom kundene og kjøkkenet, men kundene kan selvsagt bestille mat ved disken som før hvis de ønsker. Bordservering er nytt i Norge, og går ut på at kundene får servert maten ved bordet der servitøren finner riktig bord basert på blåtannteknologi, påpeker han.

Disse to konseptene er fortsatt i testfasen, basert på gode resultater i utlandet.

– Hvis dette blir en suksess her, kan det bli utvidet til flere steder i landet, sier Lødding.

REDDET RESTAURANT FRA KONKURS: Ciao Bella fortsetter

– Hva er oppfatningen deres om dette så langt?

– Vi synes det er interessant å teste dette på Jessheim, og vi har fått mange positive tilbakemeldinger allerede. Vi kommer til å teste dette grundig og over en lengre periode før vi konkluderer, og setter pris på tilbakemeldinger fra kundene som benytter seg av tilbudet.

IKKE FÆRRE ANSATTE

– Betyr digitale tjenester færre ansatte i restaurantene og overgang til roboter?

– Nei. Dette handler ikke om nedbemanning, snarere tvert imot. Slike systemer gjør at de ansatte har mulighet til å være mer i kontakt med kundene ute i gjesteområdene. Det vil alltid vært viktig for oss å kunne se kundene i øynene, så det kommer vi til å fortsette med også fremover, sier Erik Lødding.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.