Oslopakke 3 endrer gjør det dyrere å kjøre fossilbil til Oslo. Alle biler lettere enn 3,5 tonn unntatt nullutslippskjøretøy betaler i dag 34 kroner per passering. Fra 1. oktober koster det 43 kroner for bensinbiler utenfor rushtiden, og 53 kroner i rushtiden (06.30-09 og 15-17). For dieselbiler blir prisene henholdsvis 48 og 58. For tyngre biler blir prisen fra 100 til 190 kroner avhengig av registrering før eller etter 01.01.2014, og om det er i eller utenfor rushen.

TOVEIS

I mars 2019 åpnes 56 nye bomstasjoner. Det blir totalt 18–20 bommer på kommunegrensene mot Romerike, Follo og Bærum, 38 nye bommer langs Ring 2, samt ved Bygdøy, Fornebu og på nye bompengearmer som strekker seg ut fra Ring 2. Myndighetene vil avgiftsbelegge 75 prosent av bilturene i byen mot dagens 50 prosent. Å passere bommene på kommunegrensene inn til byen skal koste opp mot 29 kroner for dieselbiler i rushtiden. Det blir ikke innkreving på vei ut, ifølge Motor. I dagens bomring og i en ny bomring rundt Ring 2 samt på noen flere veier, skal det koste opp mot 29 kroner å passere både inn og ut. Takstene går altså ned, men i motsetning til i dag blir det fra 2019 innkreving begge veier både i dagens bomring og i Ring 2-bomringen.

I dag tas det årlig inn ca. 3,4 milliarder kroner i bompenger i Oslo. Med det nye opplegget øker dette til 4,4 milliarder kroner.

ELBILISTER MÅ BETALE

I dag kjører elbiler gratis i bomringen, men fra mars 2019 må også de betale. Da skal det koste fem kroner utenfor rushen og ti kroner i rushen. Hydrogenbiler, som det er forsvinnende få av på veiene, får kjøre gratis.

– Jeg er glad for at et bredt flertall er enige om endringer som vil styrke mobiliteten, bedre miljøet og gjøre hverdagen enklere for folk flest. Vi får renere luft, mindre kø for næringslivet og kollektivtransporten, og mer plass til det gode liv i byen, sier miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) i Oslo.

Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli, smiler også.

– Det er viktig at byrdene med å finansiere stor kollektiv- og veiutbygging deles på flere slik at vi unngår at noen får en urimelig stor belastning, sier hun.

Forhandlingsutvalget består av Lan Marie Berg, Andreas Halse (Ap) og Eirik Lae Solberg (H) fra Oslo, og Anette Solli (H), Tonje Brenna (Ap) og Solveig Schytz (V) fra Akershus. Forhandlingene blir ledet av vegdirektør Terje Mo Gustafsen.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.