Vi har tidligere skrevet om Nina Hageløkken som ble frakjørt da hun skulle ta toget fra Eidsvoll Verk stasjon til Eidsvoll. Passasjerene som skulle av på Eidsvoll Verk, måtte pent bli med til Eidsvoll og ta et annet tog tilbake.
Episoden skjedde 9. desember.

TO FORGLEMMELSER PÅ EI DRØY UKE

- Dette skjer sjelden, opplyste NSBs pressevakt den gangen. Men sist torsdag, åtte dager etterpå, skjedde det samme igjen, på samme stasjon.
Toget fra Oslo kom presis til Eidsvoll Verk stasjon klokka 07.25, men stoppet ikke.

UKJENT ANTALL BERØRTE

- Det ble opplyst over høytalen på toget at passasjerene måtte bli med til Eidsvoll og ta neste tog tilbake, forteller én av passasjerene.
Hvor mange passasjerer som ble berørt den ene eller andre vegen, er ikke kjent, og vi tar det for gitt at de slapp å betale returbillett.
- Vi kan ikke gi nøyaktig antall, men det er heldigvis kun snakk om et fåtall. For dem det gjelder, beklager vi selvfølgelig, og vil gjøre vårt beste for at dette ikke skal skje igjen, kommenterer kommunikasjonsrådgiver Liv Eggebø i NSB.
Hun opplyser samtidig at togene ikke har noe system som varsler lokføreren om når og hvor toget skal stoppe. Føreren har bare rutetabellen på et nettbrett.

FORTSATT SJELDEN

NSB holde fast ved at slikt sjelden skjer. selv om det altså gikk bare ei uke og én dag fra den ene stoppforglemmelsen til den andre på samme stasjon.
- Dette er nok en tilfeldighet. Det er riktig at dette ikke skjer ofte, sier Eggebø.

22 GANGER I ÅRET

- Fra desember i fjor til dags dato har vi registret 22 ganger for hele NSB, i hele landet, hvor lokfører ikke har stoppet etter rute. For lokaltog og kortere regiontog på Østlandet har vi registrert 12 hendelser av dette slaget, opplyser Eggebø.
- Sett opp mot alle avgangene vi kjører, er dette et svært lite antall. Så skal det også sies at selv om tallet allerede er svært lite, vil vi gjøre det vi kan for å minke det ytterligere, sier Eggebø.

INGEN FARE FOR ULYKKE

Kommunikasjonsrådgiveren understreker at slike forglemmelser ikke representerer noen fare for ulykker.
- Det er overhodet ingen fare for at toget kan passere rødt lys. Det er helt andre sikringssystemer som overvåker rødlyspassering. Alle tog skal stoppe på rødt lys, uansett hvor det er, sier Eggebø.

OPPFØLGINGSSAMTALER

Hva som skjer med glemske lokførerne, er noe uklart.
- NSB har oppfølgingssamtaler med personalet hvor de fleste tema blir tatt opp. Normalt skal ikke en fører glemme å stoppe på en holdeplass, og det skjer, som sagt, heldigvis sjelden, sier kommunikasjonsrådgiver Liv Eggebø i NSB.
LES OGSÅ. Ekstratog i rushtida.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.