Den lokale togrevolusjonen startet egentlig søndag, men ble markert i dag.

TRE TOG I TIMEN

- Vi er veldig glade for togsatsingen i kommunen vår, uttalte ordfører Einar Madsen.

Jernbaneverkets prosjektdirektør, Jon Brede Dukan, takket på sin side kommunen for meget godt samarbeid mens utbyggingen ved Eidsvoll stasjon har pågått. Det er denne utbyggingen som har gjort det mulig å kjøre tre tog i timen til og fra Eidsvoll. Samtidig har Eidsvoll Verk fått to togstopp i timen begge veger.

500 MILLIONER KRONER

For å få til denne togrevolusjonen har Jernbaneverket investert for 500 millioner kroner ved Eidsvoll stasjon.

- Prosjektet er til og med blitt 30 millioner kroner billigere enn budsjettert, påpeker prosjektdirektør Dukan.

Utbyggingen ved Eidsvoll stasjon startet i 2010 og omfattet både hensettingsområde ved den gamle stasjonen og vendespor nord for nåværende stasjon.

STORE PROSJEKTER

- Prosjektene har gått etter planen. Vi har utført 160.000 anleggstimer uten personskader, og vi har holdt tidsplanen, forteller prosjektleder Asbjørn Rasdal i Jernbaneverket.

- Vi har bygd til sammen 5.300 meter nye spor, montert over 12 kilometer kontaktledninger, satt opp 134 nye master og flyttet på 280.000 kubikkmeter masser, forteller han.

Det meste av masseflyttingen er utfyllinger i Vorma nord for Eidsvoll stasjon.

- Vi er bevisst på elvemiljøet. Vi har fugletellinger ti ganger i året, vi tar vannprøver og registrerer det biologiske mangfoldet, forteller Jon Brede Dukan.

VORMTRÅKK

Mellom jernbanen og elva bygges sykkelvegen Vormtråkk. I denne omgang anlegges om lag én kilometer, men strekningen blir ikke ferdig før til våren.

- Høy vannstand har ført til at vi ikke har kunnet bygge fundamentene til brua over Holsevja, men den er ferdig støpt og skal bare heises på plass, forteller Rasdal.

DAL-EIDSVOLL

Samtidige med utbyggingen for å kunne kjøre flere tog på Gardermobanen, har Jernbaneverket tilrettelagt for å kunne forlenge lokaltogruta fra Dal til Eidsvoll.

- Alle utfyllinger er fullført. Det behøves ikke flere inngrep i naturen for å kunne forlenge lokalruta, forteller Jernbaneverkets byggeleder Rune Ness.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.