Etter en svak start på året for bilsalget tok leveringstakten seg opp i mars, som ble 7,5 prosent bedre enn i fjor. Det er særlig elbilene, og da i særklasse én modell, som bidrar til resultatet. Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken ble det registrert 89 prosent flere elbiler enn i mars 2017.

– Totaltallet på 5362 nye elbiler i løpet av én måned er definitivt ny rekord, Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Tar man med bruktimporten, 831 biler, blir totalen for elbiler 6.193.

– Det er et massivt hopp fra tidligere rekorder, og den samlede markedsandelen for første kvartal er også solid med hele 28,7 prosent. I hele fjor hadde elbilene 20,8 prosent nybilandel. Vi har store forventninger til fortsettelsen, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Gjennom årets tre første måneder ble det registrert 9686 elbiler. I tillegg ble 2594 bruktimportert.

Solid rekord

Elbilforeningen anslår at det vil bli registrert mellom 50.000 og 55.000 nye elbiler i år, inkludert bruktimport. De fleste bilimportørene regner med totalmarked for personbilene på rundt 150.000 biler.

– Dersom trenden fra første kvartal følges opp, bør denne prognosen være innen rekkevidde, og det er også flere modeller på vei inn i år, sier Bu.

Det var særlig én elbilmodell som virkelig fikk fart på sakene i mars.

– Nissan Leaf satte ny månedsrekord for førstegangsregistrering av en ny elbil, fordelt på modeller, sier Thorsen.

2172 Leaf er ikke bare beste månedsnotering for en elbilmodell, men også beste månedsnotering for en bilmodell uansett drivlinje. Rekorden er et godt stykke foran den forrige bestenoteringen som var 1626 Volkswagen Golf i juni 2015. Golf-rekorden inkluderte alle typer drivlinjer. Det var Tesla Model S som hadde den forrige rekorden for en modell med én drivlinje. Den ble satt i mars 2014 med 1493 solgte.

– Mars var nok temmelig ekstrem. Men vi kan holde denne takten framover. Vi hadde 6500 forhåndsbestilte Leaf som vi jobber med å få levert, ordreinngangen er fortsatt god, og leveringstiden er fortsatt seks til sju måneder, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef i Nissan Norge.

Erfaring

Han mener at merkets fartstid i elbilmarkedet, sammenlignet med andre merker som kommer med sin første elbilmodell, er viktig.

– Vi drar store fordeler av at dette er andre generasjon Leaf. Vi gjorde de erfaringene for sju-åtte år siden som andre gjør nå.

Mars var første store leveringsmåned for den nye Leaf-modellen, mens den forrige utgaven ble faset ut ved årsskiftet etter å ha blitt solgt i vel 35.000 eksemplarer i Norge. Det gjør at Leaf allerede har et opparbeidet marked i Norge.

– Samtidig er faktisk mange nye kunder. For eksempel folk som var lei av å vente på biler fra andre merker, sier Marcussen.

Tesla hadde også en god marsmåned i statistikken, leveringene i januar og februar lå på mellom 200 og 300 biler, i mars var det 1699. Dette kommer av at bilene som skal hit, i all hovedsak produseres i bolker og så sendes samlet til Norge.

Selv etter de to første svake månedene mente mange av bilimportørene at sluttsummen i 2018 vil bli i nærheten av fjorårets 158.000 biler, som var et meget sterkt registreringsår.

– Det er lett å si at bilsalget stuper, men det gjør det ikke, sa Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo i Norge, i starten av mars, og viste til spesielle forhold rundt årsskiftet.

Nå som marstallene er klare, ser det ut til at de optimistiske bilimportørene kan få rett.

Flere modeller

I løpet av året vil det også komme flere elbilmodeller med stor forhåndsinteresse. Til sommeren lanseres Jaguar I-Pace og Hyundai Kona, som begge har mange tusen kunder som har betalt depositum for køplass eller satt seg på liste. En gang i høst er trolig Audi e-tron og den helelektriske versjonen av Kia Niro på plass.

– Vi tror at markedet vil ta seg opp, men om det når fjorårets nivå, er vi usikre på, sier Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Han tror at biler som kan lades, vil spille en stor rolle i markedsutviklingen framover.

– Høye registreringstall vil komme dersom tilgangen på nye elbiler og ladbare hybrider er god og i tråd med etterspørselen.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.