Jessheim videregående skole og Ungt Entreprenørskap arrangerte mandag en innovasjonscamp på Herredshuset. 120 elever ble delt inn i grupper der målet var å komme opp med kreative forslag til hvordan næringsorganisasjonen HANEN kan gjøres mer kjent.

- NYTT OG SPENNENDE FOR OSS

- Dette er nytt og spennende for oss. Det er deilig å komme seg bort fra ren teori og heller gjøre noe praktisk, sier Zaid Nawaz, og får støtte av medelevene Suleman Gill, Marcus Palmgren, Daryush Naqid og Mario El Gazi.
Gutta representerer flere forskjellige grupper. Noen av dem har lagt opp til en tradisjonell markedsføringsstrategi med plakater.
- Slik kan vi spre budskapet raskt til alle målgrupper, forklarer Mario.
Andre tenker i mer teknologiske baner, for eksempel ved å få utviklet en mobilapplikasjon, eller å satse på kampanjer i sosiale medier.
- Vi går for et «lik og del» opplegg. Facebook er det største sosiale mediet deres, og for å få merkevaren mer kjent legger vi opp til at man blant annet kan være med i konkurranser, sier Marcus.

JOBBER MED NYE MENNESKER

Elever fra både andre- og tredjeklasse deltok på innovasjonscampen, og ble delt inn i grupper på tvers av trinn og fag. Daryush er blant dem som ikke kjente noen på sin gruppe fra før av, men sier at også det er en god erfaring å ta med seg i utdanningen.
- Vi må uansett bli vant til å jobbe med forskjellige folk i arbeidslivet, sier Daryush.
Også lærer Rannei Bergem Loftås opplever at elevene synes det er spennende å jobbe med andre medelever enn de vanligvis gjør.
- Og så er dette en kreativitetsøvelse deluxe. Her er det ikke karakterer som ligger til grunn for vurdering, men kreativiteten som rår. Jeg tror også at elevene blir ekstra trigget av at det er seriøst opplegg med en ekte oppdragsgiver, sier Bergem Loftås.
Gruppene presenterte forslagene sine for en jury før det ble kåret seks finalister og til slutt delt ut premier. Oppdragsgiveren står imidlertid fritt til å plukke bidrag eller enkeltelementer fra alle løsningene som ble presentert.

- VINN-VINN-SITUASJON

- Dette er en vinn-vinn-situasjon. Oppdragsgiver får tilbakemeldinger fra en relevant målgruppe, mens elevene får en case å jobbe med, sier Petter Skotland, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Akershus.
Daglig leder Bernt Bucher Johannessen sier de får stort utbytte av å samarbeide med videregående-elevene.
- Vi får en masse spennende, nye ideer. De foreslår nye måter å gjøre ting på, og nye måter å synliggjøre oss selv, sier han.
LES OGSÅ: Ragnhild studerer på andre sida av jordkloden
LES OGSÅ: Næringslivstopper skal være mentorer for ungdomsbedrifter