Jessheim videregående skole og Ungt Entreprenørskap arrangerte mandag en innovasjonscamp på Herredshuset. 120 elever ble delt inn i grupper der målet var å komme opp med kreative forslag til hvordan næringsorganisasjonen HANEN kan gjøres mer kjent.

- NYTT OG SPENNENDE FOR OSS

- Dette er nytt og spennende for oss. Det er deilig å komme seg bort fra ren teori og heller gjøre noe praktisk, sier Zaid Nawaz, og får støtte av medelevene Suleman Gill, Marcus Palmgren, Daryush Naqid og Mario El Gazi.
Gutta representerer flere forskjellige grupper. Noen av dem har lagt opp til en tradisjonell markedsføringsstrategi med plakater.
- Slik kan vi spre budskapet raskt til alle målgrupper, forklarer Mario.
Andre tenker i mer teknologiske baner, for eksempel ved å få utviklet en mobilapplikasjon, eller å satse på kampanjer i sosiale medier.
- Vi går for et «lik og del» opplegg. Facebook er det største sosiale mediet deres, og for å få merkevaren mer kjent legger vi opp til at man blant annet kan være med i konkurranser, sier Marcus.

JOBBER MED NYE MENNESKER

Elever fra både andre- og tredjeklasse deltok på innovasjonscampen, og ble delt inn i grupper på tvers av trinn og fag. Daryush er blant dem som ikke kjente noen på sin gruppe fra før av, men sier at også det er en god erfaring å ta med seg i utdanningen.
- Vi må uansett bli vant til å jobbe med forskjellige folk i arbeidslivet, sier Daryush.
Også lærer Rannei Bergem Loftås opplever at elevene synes det er spennende å jobbe med andre medelever enn de vanligvis gjør.
- Og så er dette en kreativitetsøvelse deluxe. Her er det ikke karakterer som ligger til grunn for vurdering, men kreativiteten som rår. Jeg tror også at elevene blir ekstra trigget av at det er seriøst opplegg med en ekte oppdragsgiver, sier Bergem Loftås.
Gruppene presenterte forslagene sine for en jury før det ble kåret seks finalister og til slutt delt ut premier. Oppdragsgiveren står imidlertid fritt til å plukke bidrag eller enkeltelementer fra alle løsningene som ble presentert.

- VINN-VINN-SITUASJON

- Dette er en vinn-vinn-situasjon. Oppdragsgiver får tilbakemeldinger fra en relevant målgruppe, mens elevene får en case å jobbe med, sier Petter Skotland, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Akershus.
Daglig leder Bernt Bucher Johannessen sier de får stort utbytte av å samarbeide med videregående-elevene.
- Vi får en masse spennende, nye ideer. De foreslår nye måter å gjøre ting på, og nye måter å synliggjøre oss selv, sier han.
LES OGSÅ: Ragnhild studerer på andre sida av jordkloden
LES OGSÅ: Næringslivstopper skal være mentorer for ungdomsbedrifter

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.