• ANSVAR: Cornelius Olsvik og Silje Johanne Kristoffersen har tatt museumsansvaret fra den "ordentlige" direktøren, Bård Frydenlund. Men på mandag er han igjen i sjefsstolen.
  • TATT OVER: Kamilla Kalfoss og Stian Pettersen har tatt kommandoen både i kjøkkenet og serveringen, noe de tydeligvis liker godt - så godt at de fast ansatte muligens må passe seg.

I fire dager skal studiespesialiseringselevene drive museet. Du finner dem overalt – bak kafédisken, i kjøkkenet, som omvisere, som debattledere og som døråpnere. Også museumsledelsen er satt ut av spill. Her har en bredt sammensatt ledergruppe tatt over.

PROSJEKT

Dette prosjektet er ikke kommet til av tant og fjas. Det er dønn seriøst og har gått over flere år. Skolen har samarbeidet med museet gjennom flere år, og det ble intensivert før og under jubileet i 2014. Da gikk disse elevene i førsteklasse. Siden den gang har de jobbet med et demokratilæringsprosjekt – og det er dette som nå har munnet ut i overtakelsen av museet.

Og elevene har ikke kommet gratis til sine nye jobber. De har måttet søke, akkurat som alle andre må gjøre.

– Ungdommene har satt sammen arbeidsgrupper og tegnet organisasjonskart. Dette er demokratilæring i praksis, sier en stolt rektor, Ingvild Askheim. Hun er mektig imponert over hva de har fått til.

Også museumsdirektør Bård Frydenlund er fornøyd med tingenes tilstand.

– Dette er tosidig. Museet har lært mye av samarbeidet med skolen og elevene, sier han.

DEMOKRATI

Disse elevene er førstegangsvelgere ved årets stortingsvalg, og prosjektet de nå har vært gjennom gjør dem sterkere til å ta et partivalg.

– Mitt bidrag har vært gi informasjon til dem om hvor viktig demokratiet er. De må ikke ta det for gitt, sier ordfører John-Erik Vika, som har vært med siden prosjektstarten.

VERTSKAP FOR ANDRE ELEVER

I tre dager skal de være vertskap for elever fra andre videregående skoler.

– Vi har tre poster – et politisk verksted hvor elevene skal danne fiktive partier og løse problemstillinger. Den andre posten er et demokratisk løp med spørsmål om demokratiet og Eidsvollsbygningens rolle, forteller Silje Johanne Kristoffersen i ledergruppa.

– En annen post er «Flue på veggen» hvor gjesteelever går tur i Eidsvollsbygningen får historien servert både av vår guide og historiske personer som dukker opp.

LES OGSÅ: Skarpskodd gjeng til riksdebatt

MED HANNAH SOM GUIDE

Med den største selvfølgelighet og sikkerhet guider Hannah Hvale en gruppe elever fra Nes videregående gjennom Eidsvollsbygningen, historien som har gjort den kjent og hvordan Grunnloven ble til. 

Hun har terpet hjemmeleksa og kan den på rams, men blir av og til avbrutt av historiske personer som ikke er kommet ut av sin rolle i 1814. Dette er også elever fra Eidsvoll videregående skole. 

Mange av elevene fra Nes har ikke vært i museet tidligere, og de er imponert over sine kollegaer fra Eidsvoll. 

– Hun kunne veldig mye, og så var det så morsomt med de små skuespillene. Det ble så levende, mener Julie Moutsund Jevne og Ida-Amalie Larsen. 

Men det er ikke over med dette. EVS-elevene har mer på programmet, blant annet spøkelsesvandring torsdag kveld hvor Karsten Ankers sønn leder an gjennom Eidsvollsbygningens mørklagte rom. Dette er åpnet for alle.

Fredag er det ungdomsdebatt i Wergelands hus. Da vil flere ungdomspartier komme og diskutere saker som er sentrale for ungdom nå til dags. Også dette er åpent for alle.

Fakta

  • 90 elever fra Eidsvoll videregående skole har tatt over driften av Eidsvoll 1814. 
  • Prosjektet, som går over fire dager, er resultatet av et langvarig samarbeid mellom elevene og museet. 
  • Elevene er førstegangsstemmere, og målet er at de skal gå til valgurnene med større innsikt i demokratiske styreformer.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.