Den store hobbyen til Espen Granås fra Nannestad er amerikansk power. Han bruker mye tid på holde sin Peterbilt i orden.

I 2008 fikk Granås muligheten til å kjøpe seg noe han hadde ønsket seg lenge - en Peterbilt, en amerikansk trekkvogn de færreste velger å kjøpe seg og ha som hobby. Han importerte da en 2003 modell Peterbilt 379 EXHD fra USA.

Se flere bilder i bildegalleriet

- Det har etter dette blitt mye jobb med montering av styling og utstyr. Bilen måtte jo også tilpasses det norske regelverket, sier Granås.

Blant annet har han lagt nytt golv og satt inn to flotte skinnseter.

- I tillegg har jeg montert en rekke markeringslys, sier han.

Han forteller at han bruker den minst mulig om vinteren på grunn av vegsaltet.

CAT-MOTOR

Under panseret sitter det en 14,6 liters sekssylindret Caterpillar-motor med 475 hestekrefter.

- Det er jo ikke så mye, men det er seige hester, sier Granås.

De får han bruk for når bilen benyttes til å flytte anleggsmaskiner.

- Jeg bruker den både hos Granås Maskin, et firma som jeg og min far driver, og vi tar også på oss transportoppdrag for andre, sier Granås.

IKKE DEN MEST PRAKTISKE

Han opplyser at bilen ikke er optimal til dette bruket.

- Den er jo veldig lang, 8,75 meter, noe som kan skape utfordringer her og der. Imidlertid er det jo artig å kunne benytte min store hobby til noe nyttig, sier Granås.

Han deltar også på treff med bilen, og er medlem av klubben American Diesel Member.

- Det er soveplass til tre i «sleeperen». Siden vi foreløpig ikke er flere enn det kan vi dra på tur hele familien, sier Granås.

LES OGSÅ: Forelsket seg i en Ford ved første øyekast

AUTOMATGIR

Han opplyser at karosseriet er av aluminium, og at bilen derfor ikke er så tung som den kan se ut.

- Vekta er om lag 8,8 tonn, sier Granås.

Girkassa er en 12-trinns automatkasse.

MYE TID

Granås bruker mye tid på holde bilen, ren, blank og i god stand.

- Men det er noe jeg trives godt med. Maskiner og lastebiler er en interesse jeg har hatt siden jeg var liten, og det er kanskje ikke så rart med en far i anleggsbransjen. Vi reiser også ofte over til USA. Den 3. juni skal en guttegjeng reise over på en lastebiltur. Da blir det nok mye gromt å se, sier han.

Granås er lidenskapelig opptatt av sin amerikanske drøm.

- Akkurat nå er det helt uaktuelt å tenke på å selge den. Den er blitt en del av meg selv, sier Granås.

FAKTA

Peterbilt ble grunnlagt av skogsentreprenør TA Peterman da han ønsket seg et bedre transporttilbud for å få sitt tømmer til sagbrukene på en god måte.

Han begynte å bygge lastebiler av overskuddskjøretøy fra hæren. Fageol Motors i Oakland i California gikk konkurs i 1932 og Peterman kjøpte eiendeler for å kunne bygge spesielle karosseri for tømmerbiler.

I 1939 begynte han salg av lastebiler.

Kilde: Wikipedia

Følg Eidsvoll Ullensaker Blad på Facebook

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.