Mona Vik startet som butikksjef hos moteforretningen Urban på Jessheim i juli. Rett før påske hentet hun hjem tre priser da butikkjeden hedret sine ansatte.

– Vi er 36 butikker i Norge. Alle butikksjefene, ledelsen og leverandører var med på et kickoffseminar i Kitzbühel i Østerrike. Av 12 priser som ble delt ut fikk vi flest nominasjoner, sier hun.

Til slutt satt Vik igjen med prisen for beste bruttoutvikling i prosent, prisen for best av de beste, der hun vant blant tre vinnerbutikker, og ikke minst prisen for årets nykommer.

KJEMPEMORO!

– Bruttoprisen fikk vi fordi vi selger bra, og det er jeg selvsagt fornøyd med. Butikksalg handler jo tross alt om dette. At vi ble best av de beste kommer at vi samler poeng gjennom sesongen, men at vi fikk flest nominasjoner er virkelig gøy. Dette går rett på resultatet, og her har vi svart på hvitt hvordan butikken går, sier hun.

– Og så ble du årets nykommer.

– Ja, og det var kjempegøy, overraskende og uventet. Jeg kom hit i fjor sommer fra Urban på Strømmen, og tydeligvis har jeg gjort noe riktig i butikken, påpeker hun.

I fjor omsatte Urban Jessheim for rundt sju millioner kroner. Målet i år er ti. Butikken har vært i storsenteret i fem år.

– Ti millioner jo sykt mye, men dette skal vi klare, sier Vik optimistisk.

UNG RETRO

Urban kaller butikkonseptet sitt for et livsstilskonsept, og satser på såkalt gatemote og sneakers. Bak de 36 butikkene i Norge står Varner-kjeden som har blitt en gigant i norsk motebransje siden starten i 1962. Dette kom særlig til synet etter åpningen av den første Dressmann-butikken i 1967.

– Og her er du med kjedens unge satsing.

– Vi har klær for flere aldersgrupper, ikke minst på retrovarene der folk får tak i det de brukte som unge. Vi er den eneste butikken på senteret som tilbyr dette konseptet, sier hun.

– Hva er hemmeligheten bak suksessen?

– Jeg er veldig opptatt av å ha de riktige varene og selvsagt det kundene spør etter. Dessuten skal det være hyggelig å komme hit uansett kundens alder. Og så gjelder det å ha det gøy på jobben, påpeker hun.

Mona Vik jobbet inntil i fjor på Urban Strømmen, kjedens største filial. Jessheim er den minste i familien.

– Hvordan er den overgangen?

– Jeg er fra Jessheim, så nå har jeg på en måte kommet hjem. Alle som har vært her en stund har jo sett den enorme utviklingen av stedet, og det er virkelig gøy å være med på den. Å komme hit fra en 600 kvadratmeter stor butikk var litt spesielt, men det er jo noe man lærer av også. Jeg har stor tro på Jessheim i årene som kommer, sier Mona Vik.

LES OGSÅ: Flyttet fra Oslo til Jessheim: Rom for flere blir flere