Kollektivtilbudet i regionen vår blir stadig bedre, men det gjenstår ifølge Ullensaker Venstre noe før det er godt nok. I fylkestinget i mai får de partikollega Solveig Schytz som leder hovedutvalg for samferdsel i Akershus, til å ta opp to problemstillinger med Ruter:

Når innfartsparkeringene er fulle og etter hvert koster mer, er det insentiver for at flere kan ta buss til toget ikke minst i områder der mange bor utenfor sykkelavstand til stasjonen. Hvilke planer finnes for å øke matebusstilbudet til stasjoner som Hauerseter, Jessheim og Kløfta?

Reisende fra Øvre Romerike til Oslo nord må ta toget til Oslo og så T-bane eller buss nordover igjen. Det er lite konkurransedyktig med bil som reisemiddel på disse strekningene. Vil Ruter vurdere ekspressbuss til Oslo Nord eller bedre mulighetene for å skifte til buss på Øvre eller Nedre Romerike til Oslo Nord?

MÅ SEES I SAMMENHENG

– Vi får mange henvendelser der folk påpeker disse to tingene som avgjørende for at de skal bruke kollektivtransport framfor bil når de skal til Oslo. Det er helt feil å stramme inn på innfartsparkering uten å øke busstilbudet samtidig, sier Stein Vegar Leidal i Ullensaker Venstre.

– Hva forventer dere å få ut av møtet med Ruter?

– Vi vet at ting tar tid, men det er viktig å holde trykket oppe. Den nye ruteomleggingen på Øvre er ett skritt på veien mot et bedre busstilbud, påpeker Leidal Leidal som også mener at matebusser til stasjonene må sees i sammenheng med partiets mål om bedre tilbud på tvers på Øvre.

– Fremdeles går det aller meste nord-sør, sier han.

– Hvordan løse det?

– Allerede for to år siden spilte vi inn ideen til Ruter om å etablere en bybussring. Dette kan enkelt løses ved at shuttlebussene som går fra flyplassen til hotellene fortsetter til byen før de returnerer. Det er en vinn-vinn-situasjon for alle, ikke minst for Jessheim som får flere besøkende.

– Hva sa Ruter?

– At det er vanskelig å få til med to konsesjonshavere. Vi mener det enkelt kan løses ved å snakke sammen, sier Leidal.

SMÅBUSSER

– Men bussringen hjelper ikke folk som bor på steder som Nordkisa, Mogreina og Borgen?

– Det kan løses med skolebussene som bare kjører noen få timer om dagen. De bør sverme som bier med folk til og fra knutepunkter, og da slipper vi alle bilene og ikke minst ordinære busser. Og med ny teknologi på trappene kan vi snart ta i bruk små elbusser som etter hvert også er selvgående, påpeker han.

Fakta

  • Ullensaker Venstre vil ha mindre bilbruk for å senke utslipp og å bevare natur som blir borte med parkeringsplasser.
  • De mener flere matebusser til og fra togstasjoner er veien å gå.
  • De vil også ha flere bussruter på tvers av kommunen. 
  • Nå har de fått løftet inn to spørsmål som fylkestinget skal stille til Ruter i møtet i mai.
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.