Grunnet manglende konkurranse avlyser Bane Nor prekvalifiseringen for byggingen av det nye dobbeltsporet fra Eidsvoll til Langset

Prekvalifisering er en forhåndsvurdering av potensielle leverandørers kvalifikasjoner, som skjer før de gir sine tilbud. Slik kan oppdragsgiver avgjøre hvilke leverandører som får mulighet til å gi tilbud. Det innebærer å begrense antallet leverandører.

STORT

Arbeidet det er snakk om er å bygge 4,5 kilometer nytt dobbeltspor, en tunnel, tre mindre bruer og Minnevika jernbanebru på 836 meter. I tillegg skal 1,3 millioner kubikkmeter med masser flyttes.

– Det er en stor konstruksjon og en omfattende oppgave.Vi antar at dette, sammen med et travelt anleggsmarked, kan være årsak til at få tilbydere har ønsket å prekvalifisere seg. Vi har ikke oppnådd tilstrekkelig konkurranse og er derfor nødt til å avlyse, sier prosjektsjef Rønnaug-I. Resset i en pressemelding.

Hun vil ikke å si hvem som har søkt kvalifisering.

DET BLIR DOBBELTSPOR

I første omgang vil Bane Nor gjennomgå kvalifikasjonskravene og se om det kan gjøres noen justeringer.

- Kontrakten for dobbeltsporet fra Venjar til Eidsvoll nord er fortsatt under forhandling med de aktuelle tilbyderne. Dobbeltsporet er planlagt tatt i bruk i 2022, og tid for ferdigstillelse endres ikke. Planen er å ta det i bruk 2023, påpeker Resset.

Bane Nor har før sagt at kontraktarbeidene skal være fullført siste halvdel av 2024.

NORGES LENGSTE

Minnevika bru på Dovrebanen blir Norges lengste jernbanebru med sine 836 meter frem til Tangenvika bru på 1070 meter bygges. I tillegg skal 1,3 millioner kubikkmeter med masser flyttes på anlegget.

I tillegg skal nedlagt jernbane gjøres om til kombinert driftsveg for Bane Nor og turvegen Vormtråkk. Vormtråkk hekter seg på turvegen Mjøstråkk ved Langset, som åpnet høsten 2016. Ved Langset fortsetter dobbeltsporet som åpnet i desember 2015.

I november 2017 ble kontrakten for nytt dobbeltspor fra Venjar til Eidsvoll presentert. Prosjektet fikk finansiering i Stortinget i desember 2017, og består av rundt 50 medarbeidere som holder til i kontorer nord for Eidsvoll stasjon. De arkeologiske undersøkelsene langs strekningen er avsluttet og de forberedende arbeider med matjordhåndtering går i gang før sommeren.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.