– I dag har togene våre en topphastighet på 210 km/t. De nye togene vil få tillatelse til å kjøre i 245 km/t.

Administrerende direktør Philipp Engedal sitter i Flytogets kontorer i 13. etasje i Posthuset i Oslo. Derfra har han panoramautsikt over Oslo Sentralstasjon og øvrige deler av hovedstaden. Flytoget har eksistert like lenge som hovedflyplassen. I fjor feiret de 100 millioner reisende siden starten. Omsetningen havnet på 950 millioner, mens resultatet før skatt var 156 millioner kroner.

– Vi har økt fra drøyt 3 millioner passasjerer årlig til 6,8 millioner. Markedsandelen er på 30 prosent, sier Engedal.

Flytoget trafikkerer strekningen Drammen–Oslo–Oslo Lufthavn, frakter cirka 10 prosent av alle togpassasjerer og står for 20 prosent av alle togavganger i Norge.

– Seks tog går i timen, og vi har 218 togavganger per døgn. Totalt er det 340 ansatte i konsernet, sier Engedal.

Høy kollektivandel

Kollektivandelen i tilbringertransporten til Oslo Lufthavn var i 2015 nær 70 prosent. Ingen andre lufthavner i Europa har høyere kollektivandel.

– Kun Hong Kong slår Gardermoen i forhold til kollektivandel. Mye av årsaken er den gode planleggingen. Myndighetene tenkte på infrastruktur og flyplass samtidig. Med togene kommer du inn i hjertet av flyplassen, og det er selvsagt avgjørende når folk skal velge reisemåte. Frekvens og hastighet er også viktig, sier Engedal.

Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet. Denne konkurransen har Flytoget vunnet hele seks ganger. Det er flest i Norge, sammen med Toyota. I fjor endte kundetilfredsheten på 97,2 poeng, noe som var ny rekord.

Sikkerhet og punktlighet

– Sikkerhet, punktlighet og service er nøkkelstikkord for oss, sier Engedal. I 2017 kunne Flytoget vise til en punktlighet på 96 prosent og regularitet på 99 prosent.

– Og snart kommer det nye supertoget deres til Norge?

– Ja, vi tar i bruk 8 nye togsett i Norge neste år. Fra før har vi 16. Det vil bli større plass, bedre komfort og i tillegg en vogn med en rampe som gjør det enklere for rullestolbrukere å komme om bord, sier Engedal.

– Hva har vært suksessresepten deres?

– Punktlighet, kundetilfredshet, god service og høy kvalitet. Vi har levert på dette, sier Engedal.

Jernbanen på Oslo Lufthavn

  • Flytoget har avganger hvert 10. minutt fra Oslo S, og bruker mellom 19 og 22 minutter til Oslo Lufthavn.
  • Jernbanen har en høy andel av tilbringertrafikken, cirka 41 prosent. Busser har cirka 18 prosent, og drosjer og privatbiler cirka 41 prosent.
  • NSB Gardermobanen AS ble etablert 24. november 1992 for å stå for utbyggingen av Gardermobanen og Gardermoen stasjon.
  • Utbyggingen av banen startet i 1994 og pågikk fram til 1999.
  • Togtrafikken ble satt i gang i august 1998 med Flytoget.
  • Den nye flyplassen ble tatt i bruk 8. oktober samme år.

Kilde: Wikipedia

KONSEKVENSER

Denne artikkelen er en del av serien om 10 konsekvenser av 20 år med hovedflyplass i prosjektet #gardermoen2018. Dette er artiklene i serien:

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.