Vegforum, som er et samarbeidsorgan for fylkesveg 33 mellom Akershus og Oppland fylkeskommuner, Statens vegvesen og Eidsvoll og Østre Toten kommuner, har gått inn for å sette opp bare én bom. Denne vil de plassere på fylkesgrensa.

MILJØPENGER

I den opprinnelige planen med bom også sør for Feiring, var det som kompensasjon for lokalsamfunnet tenkt bevilget 75 millioner kroner til miljøtiltak i Feiring.

Hvis ulempene med to bommer faller bort, vil vegforum trekke deler av disse miljømidlene inn i vegfinansieringen.

- Da gjenstår kun 45 millioner kroner som må bomfinansieres. Det betyr at vi med én bom bare må legge på prisen om lag fem kroner, påpeker Lars Birger Salvesen som er leder av vegforum.

BOMPENGER

Opprustingen av fylkesveg 33 er forutsatt delvis finansiert med bompenger. Arbeidene har alt kommet langt på Oppland-sida, og der skal det settes opp bom så snart arbeidene er fullført.

På Akershus-sida er det håp om at arbeidene med en 650 meter lang tunnel gjennom Byrudberga, kalt Smaragdtunnelen, kan starte neste år. Men prosjektet forutsetter bompenger.

STENGES INNE AV BOMMER

Bom både på Toten-sida og på Eidsvoll-sida vil «stenge» Feiring inne. Verken lokalbefolkningen eller Eidsvoll kommune ønsker en slik løsning.

- Vår anbefaling kan hindre at innbyggerne i Feiring må betale bompenger for å komme til andre deler av kommunen, påpeker Salvesen.

MULIG BYGGESTART I 2017

- Det er Stortinget som bestemmer bompengefinansiering, og vårt håp er å rekke behandling i høst. Da må kommunene komme med sine høringsuttalelser i løpet av mai. Hvis det går som vi håper, kan arbeidene med Smaragdtunnelen starte i 2017, opplyser Salvesen.

Til slutt er det de to fylkeskommunene som bestemmer hvor bommen eller bommene skal plasseres.

240 MILLIONER KRONER

Tunnelen gjennom Byrudberga er beregnet å koste rundt regnet 240 millioner kroner. 57 millioner kroner er dekket gjennom statlige rassikringsmidler. Akershus fylkeskommune har i tillegg lagt en finansieringsplan for 100 millioner kroner i løpet av de kommende årene, i tillegg til bompenger og eventuelle miljømidler.

skal BYGGE ÉN TUNNEL TIL

Hva som vil skje med bompengeopplegget når det også skal bygges tunnel gjennom Skreiberga i Nord-Feiring, er ikke avklart. Den tunnelen vil koste noe rundt 200 millioner kroner.

- Men her er det ennå ikke utarbeidet noen reguleringsplan, så den ligger lenger fram i tid, påpeker Lars Birger Salvesen.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.