• GODT ETABLERT: Dagens Octavia er tredje generasjon, som nylig fikk en liten facelift. Tipo kommer helt sikkert ikke til å nå de samme salgstallene i Norge, til det har Fiat altfor liten appell hos norske kunder. ?FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema

Det er en stund siden Fiat har hatt en enkel, mellomstor familiebil på det norske markedet. Med Tipo har de nå en stasjonsvogn som, om den hadde kommet for ti år siden, ville plassert seg i det segmentet folk oppsøkte når de trengte en bil med praktisk plass. I dag er har SUV-ene tatt over, og den fornuftige stasjonsvognens marked er blitt betraktelig mindre.

Samtidig er det ikke utradert. Skoda solgte nærmere 4000 Octavia her til lands i fjor, og de aller fleste av dem var stasjonsvognen. Octavia har akkurat fått en liten midtlivsoppdatering, der det mest iøynefallende er en ny front med splittede frontlykter. Hvorfor Skoda har valgt dette uttrykket, kan man bare lure på. Resten av Skodas modeller har en veldig streit front med brede lykter som fellestrekk, noe som bygger under produsentens hverdagslige image. Skoda er kjent for å lage helt vanlige biler, biler som langt på vei ser ut som generiske modeller for de segmentet de hører hjemme i. Nå har de altså valgt å skeie litt ut med Octavia.

Dette er en modell som har levd høyt på å levere som forventet, til folk som ønsker et fornuftig transportmiddel. Slik sett er den et referansepunkt for de stødige familiebilene.

Forventer mest av Skoda

Fiat Tipo-utgaven som er testet, har 120 hestekrefter diesel, automatgir og høyeste utstyrsnivå, og en startpris på 280.000 kroner. En Octavia med motor i samme størrelse vil koste rett under 300.000, noe over med automatgir. Testbilen har en motor på 150 hestekrefter, og importøren sier at prispåslaget fra den veikere utgaven er så lite, 14.000 kroner, at så å si alle velger denne utgaven.

Man skal helt klart forvente mest av Skodaen, som er en mer kostbar bil, men det er i utgangspunktet ikke snakk om veldig store summer i forskjell. Hvis testen viser at Fiat Tipo er i nærheten av sin tsjekkiske konkurrent, vil den helt opplagt være et veldig godt kjøp.

Enkelt og greit interiør

Innvendig er ingen av bilene spesielt heftige, og begge har enkle materialer. I Skodaen kjenner vi igjen layouten fra Volkswagen-konsernets hyller, noe som i Skodas utforming er funksjonelt og greit. Byggekvaliteten er god, og alt er der man forventer å finne det.

Fiat har gitt Tipo et ryddig interiør, der mange av funksjonene er samlet på en berøringsskjerm, i likhet med hos Octavia. Selve skjermen av bedre kvalitet hos Fiat enn hos Skoda. Den sitter høyere, slik at man slipper å bevege blikket langt fra veien, samtidig er den mer utsatt for direkte sollys, som kan svekke lesbarheten.

Myke

Setene i Tipo er for flate og korte, her er det lettere å finne seg til rette i Octavia. Sistnevnte er også noe lenger, dette gir bedre innvendig plass. Men beinplassen i italieneren er helt grei, og man skal være bra elendig til å pakke om ikke bagasjeplassen på 550 liter holder.

Et problem med Fiaten er at den er relativt tung, godt over 1,3 tonn, Skodaen er noe lettere. Dermed har Fiaten en del å drasse på under akselerasjon og i svinger. Bilen er mykt satt opp, noe som gir bra komfort. Den tar ujevnheter uten at det forplanter seg forstyrrende mye i karosseriet. Man kjenner at den krenger i svinger, men ikke sjøsykt mye.

Skoda har også gått for et mykt og dermed komfortabelt oppsett. Men på motorvei i høy hastighet ble det litt guffent da vi passerte et lite søkk i veien – da bunnet demperne med påfølgende ustabilitet.

Frynsete rykte

Kjøreegenskapene er på det jevne for begge bilene. Med større motor og lavere vekt blir Octavia naturligvis en god del kjappere. Men Fiat er gode på dieselmotorer og det er bra trøkk i mellomregisteret, slik at forbikjøringer er helt uproblematisk.

Ikke overraskende er Octavia jevnt over en bedre bil, men kanskje ikke så mye bedre som man på forhånd som skulle tro. Tipo byr på mye ganske god bil for pengene, mens det ikke lenger er slik at Skoda er et rimelig merke. En velutstyrt Octavia er langt fra en billig bil.

Fiats rykte er ganske frynsete, noe som vil være en utfordring da det ikke er mangel på konkurrenter i dette familiebilmarkedet. På den annen side er det ikke umulig å forandre på slike ting. Bilmerket Skoda var jo symbolet på en skikkelig skitbil for noen tiår siden. I dag er det et merke som kultureliten i Ullevål Hageby kjører med den største selvfølgelighet.

Fakta

Tekniske data

Fiat Tipo Stasjonsvogn 1,6 diesel DDCT Lounge

  • Pris: 278.800-
  • Pris testbil: 299.700.-
  • Motor: 4 syl. Diesel. Turbo. 1598 ccm. 120 hk v. 3750 o/min. 320 Nm v. 1750 o/min.
  • Aks: 10,4 sekunder
  • Toppfart: 200 km/t
  • Forbruk: 0,38 l/mil (blandet)
  • Utslipp: 101 g/km CO2. 88 mg/km NOx
  • Bagasjerom: 550 liter
  • LxBxH: 4571x1792x1514 mm
  • Egenvekt: 1327 kilo
  • Tilhengervekt: 1200 kilo

Skoda Octavia 1,4 TSI Style stasjonsvogn

  • Pris: 326.100-
  • Pris testbil: 390.758.-
  • Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1394 ccm. 150 hk v. 5000–6000 o/min. 250 Nm v. 1500–3500 o/min.
  • Aks: 8,3 sekunder
  • Toppfart: 216 km/t
  • Forbruk: 0,5 l/mil (blandet)
  • Utslipp: 117 g/km CO2. 31,1 mg/km NOx
  • Bagasjerom: 610/1740 liter
  • LxBxH: 4667x1814x1465 mm
  • Egenvekt: 1269 kilo
  • Tilhengervekt: 1500 kilo

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.