Mandag stoppet kontrollørene på Jessheim trafikkstasjon et slovensk vogntog, og anmeldte raskt føreren for grove brudd på kjøre/hviletidsreglene. Det vil si at han hadde altfor lite hvile i forhold til hvor langt han hadde kjørt, og slikt liker Vegvesenet dårlig. 

- Han hadde kjørt vogntoget på ferge fra Tyskland til Sverige og så hit på en annen manns kjørekort. Da vi stoppet ham prøvde han å lure oss ved å bytte til sitt eget kjørekort, men vi tok ham på fersken siden det viste bare hviletid, sier kontrollør Bjørn Uno Rogneby.

LØGN PÅ LØGN PÅ LØGN

- Hva sa han da?

- Først påsto han at den opprinnelige sjåføren var i Oslo, men da vi ba ham om å få ham hit, var sjåføren plutselig i Tyskland. Vi ba ham om å ringe, men da var mannen plutselig i Bosnia. Dette er historier vi har hørt mange ganger før, sjåførene gjør det kun for å lure oss og dermed øke fortjenesten. I dette tilfellet var sjåføren også bileier og da tjener han enda mer, forteller Rogneby. 

Han sier også at det er svært vanskelig å ta sjåfører på slikt i ettertid.

- Hvis han blir stoppet i neste uke viser jo hans kjørekort at det har vært to sjåfører med nok hviletid. Men denne gangen må han svare for seg, sier Rogneby.

10.000 I BOT

- Så fikk han kjøre videre?

- Nei. Vogntoget hadde nemlig også to fullstendig utslitte dekk, og to som er akkurat på grensen. De blanke måtte han skifte her på tirsdag, de to andre får han lov til å kjøre til nærmeste verksted for å skifte siden det er tørt føre i dag, sier Rogneby.

I tillegg var lasten dårlig sikret last, og sjåføren manglet papirer på å frakte varer mellom to norske steder.

- Så han står fortsatt her og venter på korrekte dokumenter. I går kom politiet og ga ham 10.000 kroner i bot og med venting her i nærmere tre dager ryker nok en del fortjeneste, noe han neppe hadde regnet med. Det billigste i lengden er nok å ha alt i orden, sier Bjørn Uno Rogneby onsdag formiddag. 

 

 

 

 

 

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.