Først bygde håndverkeren en russebuss som fikk prisdryss. Tre år etter er det kø av russebusser i garasjen. – Nå er det to skift og 12–15 timers arbeidsdager, smiler gründer Henning Gulliksen Rodequist.

Russetiden står foran oss. Det er det lett å se i garasjelokalet på Myhrer i Eidsvoll. Der er det kø av russebusser for øyeblikket. Slik vil det være den nærmeste måneden. Et par kilometer fra sitt eget bosted i Kvedalsvegen, har Henning Gulliksen Rodequist skapt sin egen arbeidsplass. Eventyret startet med at møbelsnekkeren og håndverkeren bygde russebussen «Historisk 2014». Målsettingen var å lage den råeste russebussen noensinne.

– Det lyktes vi med. Russebussen vant for eksempel fire av seks priser under landstreffet på Lillehammer det året, sier Henning Gulliksen Rodequist.

Året etter startet han firmaet Pimp AS. I 2016 stylet og fikset han og kollegaene seks russebusser. I år ender antallet rundt tolv – og de kunne tatt imot enda flere.

– Vi har måttet si nei til flere. Kapasiteten er sprengt, sier Henning.

TRE innleide og to skift

Nå har bedriften tre innleide folk som jobber i to skift, i tillegg til gründeren selv.

– Målet vårt har aldri vært å ha mest mulig kunder. Vi er opptatt av at russen skal bli mest mulig fornøyde og at tjenestene og mulighetene vi tilbyr skal skape et godt rykte og sørge for at vi får nye kunder år etter år.

– Hvordan jobber dere i bedriften?

– Målet er hele tiden å få det beste sluttresultatet, og vi bruker god tid på kommunikasjon og veiledning med russen. Det starter gjerne med en skriftlig henvendelse, og vi kommuniserer om konseptet, planleggingen, ønskene og gir masse råd, svarer Henning.

I år pimper og fikser de konsepter for russebusser fra blant annet Drammen, Elverum, Oslo, Bærum – og Jessheim.

Kameratene Adrian Skredderberget, Martin Aarstad, Mathias Veiglum og Thomas Korneliussen har reist over kommunegrensa. Russebussen deres – ULTRAS 2017 – står i garasjen og er klar til å bli forvandlet.

– Vi skal gjøre mye av jobben selv, men vil også få god hjelp av Henning og kollegaene, sier Adrian Skredderberget.

Skal ha det kulest mulig

– Er målet å vinne priser med russebussen?

– Nei, hovedmålet vårt er å ha det kulest mulig. Vi har et godt samhold blant gutta, og er opptatt av å feire at vi snart er ferdige med videregående. Det tror jeg vi skal få til, smiler Thomas Korneliussen.

Kameratene forteller at mange russ er opptatt av å holde russebussene og konseptene mest mulig hemmelig.

– Det er også mye av grunnen til at det kommer bestillinger hit fra steder som Steinkjer og Drammen. Russen vil holde det hemmelig for det andre fram til avduking. Mye handler om å komme med noe nytt og overraskende. Da er det kjedelig om det blir avslørt på forhånd, sier Martin Aarstad.

– For oss er det veldig fint å ha fått plass her. Da slipper vi å kjøre to timer for å komme til bussen vår. Servicen er upåklagelig her, og Henning hjelper oss hele tiden om vi har spørsmål. Nå gleder vi oss bare til fortsettelsen, sier Mathias Veiglum. Maling, lys og lyd blir sentrale stikkord den nærmeste måneden. Og Henning Gulliksen Rodequist blir en viktig sparringpartner. Han har blant annet erfaring som russebussjåfør gjennom tolv år i hovedstaden. Det betyr at han kjenner russen godt.

– Jeg var lastebilsjåfør og hadde diverse andre småjobber. Men da jeg bygde den første russebussen forsto jeg at dette kunne bli en ny levevei, sier han.

De siste årene er det blitt mye fokus på russ som bruker millionbeløp på busser til russetiden.

– Hvilke tanker gjør du deg om prisfokuset i mediene om russen og russebussene?

– Jobber hardt for pengene

– Jeg har mange tanker om det, og det er fint at du spør. For det første vil jeg si at et privat forbruk er et privat forbruk, men folk bruker likevel masse tid på å engasjere seg rundt russens forbruk. De ønsker å bruke penger på noe privat og hyggelig. Akkurat det samme gjør jo vi voksne, for eksempel gjennom kostbare og sosiale ferier og opplevelser. Vi tar opp lån for å kjøpe kostbare biler, forbruksvarer, klær eller eksklusivt interiør. Totalt sett er vi voksne relativt dårlige forbilder, økonomisk sett. Så lenge russens pengeforbruk ikke forvolder kriminalitet eller skade, tenker jeg at dette er en fin måte å møte voksenlivet på, lære, gjøre fornuftige grep og få erfaringer, sier Gulliksen Rodequist.

– Vi ser også at ungdommene jobber hardt for pengene, for eksempel gjennom dugnader. De gjør sitt for å bidra, og kan også på denne måten gjøre en god investering. Det er jo ikke slik at de kaster pengene ut av vinduet. Når russetiden er over kan de selge russebussen til andre, og kan faktisk også sitte igjen med et pent overskudd, sier Alexander MacNicol.

Arbeidsdagene er fulle av oppdrag. Nå har Henning bare én bekymring. Leiekontrakten i Myhrer-lokalet er sagt opp fra mai. Dermed står de i utgangspunktet uten noe sted å være.

– Kjøp og leasing kan være aktuelt. Det samme kan det være om det skulle vise seg at en investor har lyst til å satse penger og bli med på en samarbeidsmodell med selskapet. Vi kan vise til solid utvikling, og har fått solide bein å stå på i bransjen, sier Gulliksen Rodequist.

– Og nå har du ingen problemer med å fylle døgnets timer framover?

– Nei, overhodet ikke. Men dette er veldig gøy, sier han.

LES OGSÅ: Russ med revy: Plutselig merka jeg at det satt en spiker i tåa

Fakta

Pimp AS

  • Driver med vedlikehold og reparasjon av motorvogner. Russebusser er et spesielt fokusområde.
  • Henning Gulliksen Rodequist er gründer og daglig leder.
  • Påtar seg alt fra enkle til mer krevende oppgaver for interiøret i russebusser.
  • Har nettadressen www.pimpmybus.no.
  • Har lagd russebusser som har vunnet en rekke priser de siste årene.
  • Ønsker å ha de mest fornøyde kundene.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.