- Tollvesenet og Statens vegvesen jobber ikke i samme system, sier Hoel til EUB.

Bilen, én Volvo Amazon 1965-modell, solgte Hoel til en god kamerat i Mexico. Tollvesenet ble varslet om salget, og nå kjører bilen rundt på mexicanske veger. Så langt alt vel. Men nå har Hoel fått brev fra Statens vegvesen. Der kalles bilen, med registreringsnummeret 23-24-25, inn til EU-kontroll i Norge.

«Har du glemt EU-kontrollen? Vi har ikke mottatt melding fra et norsk bilverksted eller en NAF-teststasjon om at kjøretøyet ditt er godkjent i EU-kontroll. Det er ditt ansvar å sørge for at kjøretøyet ditt er kontrollert i tide, og vi gir deg en ny frist for å få godkjent kjøretøyet», skriver vegvesenet i brevet.

Filmstjerne i Mexico

I mellomtiden har den omtalte bilen rukket å bygge seg opp en status som filmstjerne i Mexico. Jose Manuel Ponce som jobber som filmregissør kjøpte bilen for å gi den en sentral rolle på lerretet. Nå truer vegvesenet med avskilting.

- Jeg må le litt av hele greia. Bilen er stemplet ut av Norge, og dokumentasjonen om salget er levert inn på normal måte. Bilen er fullt forsikret og alt er i sin skjønneste orden med den i Mexico. Da den kom til havna i Texas for å bli fraktet over ble alle papirene på bilen vist fram og godkjent. De synes den var råkul, smiler Hoel, som selv er langt over gjennomsnittlig opptatt av bil. Hjemme på gårdsplassen har han nemlig en rekke godt bevarte og ærverdige kjøretøyer parkert.

EUB har vært i kontakt med tollvesenet. De henviser til vegvesenet for kommentarer.

LES OGSÅ: Uten denne mannen, ingen film

Står ikke avregistrert

- Det korte svaret er at kjøretøyet ikke er avregistrert og står som utført fra Norge i Statens vegvesens motorvognregister. Derfor går det ut innkalling til EU-kontroll, sier Karin Søhoel i seksjon for tilsyn og kontroll i vegvesenet. Vegvesenet sier «fullverdig avregistrering må følge visse rutiner».

- Vi antar at kjennemerkene i denne saken ikke har blitt sendt Statens vegvesen, og vi har heller ikke mottatt erklæring fra mexicanske myndigheter om at kjennemerkene er destruert. Dersom det er mulig å få tak i kjennemerkene eller oppdrive erklæring, kan saken løses på den måten. Selv om kjøretøy er tolldeklarert for eksport, er ikke det noen bekreftelse på at kjøretøyet faktisk er registrert der, eventuelt at det norske vognkortet og kjennemerkene er sendt til vegvesenet eller makulert, sier Søhoel.

Ingen absolutte regler på varighet

De norskregistrerte skiltene sitter fortsatt på Volvo Amazonen i Mexico. Vegvesenet sier det ikke er noen bestemte regler på hvor lenge dette er tillatt.

- Så langt vi kjenner til er det ingen absolutte regler om hvor lenge norske kjennemerker kan brukes på en motorvogn i utlandet. Men dersom kjøretøyet er avregistrert i vårt motorvognregister, skal kjennemerkene i utgangspunktet være innlevert og makulert, så da skal de jo ikke brukes på kjøretøyet i utlandet, sier Håkon Rosendahl i Statens vegvesen.

Odd Arild Hoel bekrefter at Volvo Amazonen, som nå kjører på mexicanske veger, ikke er avregistrert.

Rosendahl sier følgende om norskregistrerte kjøretøy i utlandet.

- Det må forholde seg til registreringsbestemmelsene i det aktuelle land. Disse vil variere, og vi har ikke noen god oversikt over dette. Men som tidligere nevnt: Dersom kjennemerker ikke innleveres og kjøretøyet avregistreres, vil det fortsatt stå som registrert i Norge og det må svares utgifter og følge periodisk kjøretøykontroll, sier Rosendahl.

Hva som nå skjer videre er uvisst. Vegvesenet har foreløpig ingen planer om å færra te Mexico for å gjennomføre EU-kontrollen.

LES OGSÅ: Velger seg norske filmer

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.