Byggeleder Dan-Erik Bomban fra Statens vegvesen er fornøyd der han går frem og tilbake mellom Eidsvollvegen og Bårlidalsbrua.

– Endelig blir Finstadvegen en sikker og trygg vei for både gående og kjørende, sier han.

FORTAU

Tirsdag var han på befaring sammen med kolleger og entreprenøren som har utført oppdraget med å totalrehabilitere strekningen. I mange år har den nordligste og fortausløse biten av Finstadvegen vært livsfarlig å gå og sykle på, i tillegg har veikantene og underlaget vært dårlig og ustabilt. Alt dette er nå historie.

– Veibredden er den samme som før, men vi har flyttet veibanen 2 til 2,5 meter inn i skråningen på vestsiden. Slik har vi fått plass til et tilsvarende bredt fortau på østsiden. Men veien er ikke bred nok til å få midtstripe, så vi oppfordrer alle bilister til å kjøre pent her uansett, påpeker han.

– Har dere møtt på uforutsette problemer underveis?

HUSKER DU DENNE: Kunne blitt tunnel

– Anleggsmessig måtte vi bygge støttemurene i seksjoner. Vanligvis graver vi ut hele strekningen, men det våget vi ikke her med tanke på rasfare. Ellers har det ikke vært annet enn at både bilister og gående har brukt veien i anleggsperioden. Det liker vi svært dårlig, og disse episodene er politianmeldt, sier byggelederen.

STAG

Mot skråningen der veien er flyttet innover, er det satt opp høye betongvegger.

– Det er boret inn mange hundre 20 meter lange stålrør i skråningen, som entreprenøren så har sprøytet betong gjennom for å stabilisere leirmassene. I tillegg går det et to meter langt stag fra hver eneste rekkverkstolpe og inn under fortauet for å hindre utglidninger som vi opplevde før i tiden, forklarer Bomban.

– Solid bygd, med andre ord?

– Ja, dette skal holde i mange år, sier han.

TREVERK

Noe av det første trafikantene vil se, i tillegg til den flotte veien selvsagt, er at autovernet er i tre. eller rettere sagt, stålrekkverkene er kledt med treverk.

– Dette er noe helt nytt fra Frankrike som entreprenøren presenterte for oss. Vi ønsket dermed å prøve det ut her, og synes treverket passer bra i terrenget her. Også her er sikkerhetskravene oppfylt og det er like solid som et stålrekkverk, sier han.

– Når åpnes veien?

– Fredag førstkommende er det overlevering, og 24. oktober blir det offisiell åpning, slutter Bomban.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.