Fra Eidsvoll til Langset er det omtrent identisk med reguleringsplanforslaget som de trakk for to år siden.
Det er utbyggingen fra Venjar til Eidsvoll som byr på de største, tekniske problemene og utfordringene, mens det er framføringen langs Vorma som har skapt den høyeste støyen og flest protester fra berørte hus- og hytteeiere og fra naturvernere.
LES OGSÅ: - Viktig å unngå omkamp, sier samferdselsministeren

FOR STORE KONSEKVENSER

Glomma og Vorma Elvelag hyret i sin tid inn Norsk Bane, som igjen engasjerte Deutsche Bahn, for å utarbeide forslag til en alternativ trasé trukket lenger inn på land mot vest. En Facebook-gruppe - «Bevar Vorma og Mjøsas strandsone» har også engasjert seg voldsomt i saken.
- Dette traséinnspillet har vi vurdert teknisk. Etter henstilling fra Eidsvoll kommune har vi sett ytterligere på Norsk Banes innspill, men har konkludert med at det har så store og vidtrekkende negative konsekvenser at vi ikke kan gå videre med dette. Derfor vil vår opprinnelige anbefaling ligge fast, sier Anne Braaten, prosjektsjef for utbyggingen fra Venjar til Langset.

RIVE NYE DORR BRU

I 2009 godkjente Miljøverndepartementet Eidsvoll kommunes kommunedelplan, hvor korridoren til den nye jernbanen lå implisitt. Norsk Banes traséforslag avviker fra denne kommunedelplanen. En ny plan vil skape store forsinkelser, men de største konsekvensene får Norsk Banes traséforslag ved Minnesund.
Der ville man måtte rive den nye Dorr bru, som er en del av motorvegbrua. Da må E6-trafikken ledes over gamlebrua, som sannsynligvis ikke ville tålt merbelastningen. Denne brua måtte også bygges om for å få bygget Norsk Banes jernbanebru under. Eksisterende jernbanebru ville også bli berørt, Dovrebanen ville måtte stenges for togtrafikk i lengre perioder og Skibladners seilingsled ville bli usikker.
Lenger sør ville Norsk Banes forslag fått konsekvenser for Statnetts anlegg og flere privatboliger ville bli berørt.
Dette er noen av de vektigste argumentene for at Jernbaneverket har konkludert med i all vesentlighet å holde seg til sitt opprinnelige traséforslag. Den eneste justeringen som er gjort, er ved Bunes. Der har Jernbaneverket lagt traseen så langt vekk fra elva som mulig for samtidig å være i nærheten av eksisterende bane.

PÅ FYLLINGER

Traséen vil, om Jernbaneverket får gjennomslag for sitt planprogram, ligge i all vesentlighet på store steinfyllinger ut i Vorma.
Forslag til planprogram vil bli lagt ut til offentlig høring med en høringsfrist til 2. mai. Så vil Jernbaneverket arbeide med innkomne bemerkninger for så å presentere sitt endelige planforslag for politisk behandling i Eidsvoll kommune. Da er det opp til politikerne om de vil gi grønt lys.
- Byggestart er satt til 2018, men vi ønsker å starte tidligere om det ligger til rette for det, sier Anne Braaten.
Onsdag 25. mars inviterer Jernbaneverket til åpnet folkemøte på den gamle Minnesund-kroa.
LES OGSÅ: Glomma og Vorma elvelag ble nedstemt

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.