• IVARETATT: - Jeg føler meg trygg og sikker på behandlingen LHL gir meg. De er veldig flinke til å legge alt til rette, skryter David Parker Johnstone.

David Parker Johnstone kommer fra Sheffield i England. Med fly fra Manchester landet han på Gardermoen onsdag kveld.

SKEPTISK I STARTEN

– Flyet landet jo omtrent på dørstokken til sykehuset. Likevel kan man knapt høre flyene derfra, selv om man ser de, sier han.

Den engelske pasienten har kun vært i Norge noen timer, men er allerede overbevist om at han har tatt et godt valg.

– Jeg var litt skeptisk i starten, men nå er jeg helt sikker på at dette er det beste stedet for meg. Mottakelsen har vært veldig flott. Man føler seg virkelig ivaretatt, skryter briten.

godt rykte

Via det britiske firmaet Operations Abroad har David valgt å få behandling i Norge.

Administerende direktør Ruth Taylor ble med da David som den første pasienten tok turen over nordsjøen.

– Vi valgte dette sykehuset på grunn av deres gode rykte.

attraktive priser

Selskapet samarbeider med 80 sykehus i 40 forskjellige land - og nå kan også LHL Gardermoen, som åpnet dørene i år, legges til denne lista.

– For pasientene er det også betydelig billigere å la seg behandle i Norge. Mange av pasientene våre betaler omlag 7.000 pund (ca. 75.000 kr.) for behandlingen i Norge. Dersom de skulle hatt den samme behandlingen i England ville kostnadene vært omlag 11 000 pund (ca. 118 000 kr.), forklarer Taylor.

går ikke utover nordmenn

Direktøren ved sykehuset, Siri Skumlien, sier de er forberedt på å ta imot 40 britiske pasienter hver måned.

– Noen vil kanskje spørre seg om dette går utover norske pasienter?

– LHL-sykehuset har kapasitet til å ta i mot flere pasienter enn det vi har avtaler om i Norge. Derfor vil ikke dette gå ut over norske pasienter som venter på behandling, svarer Skumlien.

David og ektefellen Garreth reiste hit sammen med Ruth Taylor fra Operations Abroad. Hun vurderte at han var en person som også kunne gi tilbakemelding på sine erfaringer som pasient.

– Det er ikke noe vi forventer at alle ønsker eller orker. Derfor ble akkurat han den første engelske pasienten til LHL-sykehuset på Gardermoen. Både vi og det engelske firmaet var interessert i å få tilbakemeldinger fra denne aller første pasienten. Det gjelder ikke bare hvordan vi håndterer selve helsetjenesten, men også hvordan vi kan bidra til at reisen forløper greit og at tilbudet til pårørende om overnatting og aktivitet er bra. Noen av disse pasientene vil være her også noe tid etter utskrivelse fra sykehus. Vi ønsker å gi informasjon om hyggelige opplevelser som de kan få i nærheten av sykehuset slik at de kan velge aktiviteter som passer for dem. Derfor var Eidsvollsbygningen et naturlig sted å prøve ut, forklarer Siri Skumlien.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.