Beboerne ba Ullensaker kommune om hjelp til å få gjennomført tiltak.

- Det er fortsatt like stor trafikk på Lievegen, og bilene holder for stor fart. Det er fartsgrense på 50 kilometer i timen, men det er ikke noen tvil om at mange, kanskje til og med de fleste, kjører betydelig fortere enn dette. Det genererer ekstra støy, i tillegg til at det oppstår trafikkfarlige situasjoner, sier Vidar Arnesen.

Han påpeker at det blant annet er mye tungtrafikk til og fra Gardermoen næringspark.

- Tungtrafikken bråker jo aller mest. I krysset Lievegen-Vilbergvegen har det også skjedd flere uhell, og at det er et farlig punkt viser alle bremsesporene der. Det er nok bare flaks at det ikke har skjedd flere ulykker, sier Arnesen.

- TUNGTRAFIKKEN MÅ BORT

Han forteller at fartsmålinger foretatt i forbindelse med at hovedflyplassen skulle legges til Gardermoen viste at gjennomsnittsfarten for trafikken på Lievegen da var 74 kilometer i timen i 50-sonen.

- Det var et skremmende resultat, og det virker ikke som dette har endret seg. Folk kjører fortsatt altfor fort. Vi mener 50 kilometers fartsgrense er greit, men det må tiltak til for at folk ikke skal overskride fartsgrensa. Samtidig må tungtrafikken bort, sier Arnesen.

Han forteller at mange velger å kjøre Lievegen for å unngå bomstasjonen på E6.

- Dette gjelder både privatbilister og tungtrafikk. Vi mener det må fysiske tiltak til for å få avhjelpe støysituasjonen for dem som bor i området, sier Arnesen.

- Vi får også mye ekstra støy i forbindelse med motorstevner i Motorparken og på Gardermoen Raceway. I tillegg har vi et pukkverk i nærheten. Vi får summen av all støyen, og dette begynner å bli uutholdelig,

FARTSHUMPER

Da Vidar Arnesen og Jan Ivar Engebretsen tok opp saken i august 2014 uttalte Nils Erik Bogsrud, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, til EUB at de ville vurdere fartshumper hvis kommunen ønsker det.

- Vi ønsket da at kommunen skulle gjennomføre en fartsmåling og trafikktelling og be Statens vegvesen om tiltak. Imidlertid har ingen ting skjedd på ett år, sier Arnesen.

Han etterlyser også fartskontroller utført av Politiet.

- Jeg kan ikke huske sist det var en slik kontroll på den aktuelle strekningen, sier Arnesen.

TIL BEHANDLING

11. august 2014 ble saken drøftet i plan- og samferdselskomiteen.

Eva Gullichsen (Ap) skriver i en e-post til beboerne på Lie om hun vil følge opp og stille spørsmål om denne saken til kommunalsjef Erlend Eggum på mandagens møte i hovedutvalg for overordnet planlegging (HOP).

- Jeg må sjekke nærmere og komme tilbake med denne saken mandag hvis det blir stilt spørsmål. Det må jo en politisk forankring til, i samarbeid med Akershus fylkeskommune og Statens vegvesen, dersom man skal gjøre tiltak på vegen, sier Eggum.

LES OGSÅ: Frykter støy fra det nye E6-krysset

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.