• DISPENSASJON. Det er også totalforbud mot bruk av vannscootere på Vorma i Eidsvoll, men det kan det gis dispensasjon for arrangementer som Vannvittige dager. Arkivfoto: Anita Hanken

– Det har vært en utbredt misforståelse om vannscooterreglene etter at Klima- og miljødepartementet opphevet Vannscooterforskriften, sier John-Erik Vika (Sp), ordfører i Eidsvoll.

Han viser også til samferdselsministeren som uttalte seg i media uten å nevne at kommunene kunne vedta lokale forskrifter.

Både Eidsvoll, Hurdal og Nannestad har fra før så godt som likelydende forskrifter om totalforbud mot vannscootere.

– Disse trådte i kraft i 1996, og gjelder fortsatt, selv om Vannscooterforskriften er opphevet av regjeringen, sier Vika.

Bare Eidsvoll kan gi dispensasjon. Kommunene som ikke har vedtatt lokale forskrifter vil etter opphevelsen av forskriften ha hjemmel i motorferdselloven til å fastsette lokale forskrifter om bruk av vannscootere i vassdrag.

VIKTIG MED AVKLARING

– Det er viktig å få avklart dette nå, og jeg er også uenig at vannscootere skal sidestilles med båter. Vannscootere forårsaker mye mer støy enn båter, sier Runar Bålsrud (V), ordfører i Hurdal.

– Vi må verne om det flotte landskapet og muligheten til rekreasjon, sier Hans Thue (Ap), ordfører i Nannestad.

I Ullensaker kommune er det ikke tillatt med verken ferdsel med motorbåt eller vannscooter på noen innsjøer eller vassdrag.

– Dette følger av motorferdsellovens paragrafer tre og fire, hvor ferdsel med motorfartøy ikke er tillatt på innsjøer som er under to kvadratkilometer. Det er ingen innsjøer som er større enn dette i Ullensaker. I tillegg er for eksempel Hersjøen og Nordbytjern vernet som landskapsvernområder, sier Kirsten Marie Sødal, rådgiver plan- og næring i Ullensaker kommune.

SENTRAL FORSKRIFT OPPHEVET

Klima- og miljødepartementet opphevet 18. mai den sentralt fastsatte forskriften om vannscooter. Vannscooter er dermed i utgangspunktet likestilt med andre fritidsfartøy.

– Kommuner som ønsker det, kan fastsette lokale reguleringer om fart og bruk av kommunene sine sjøområder, elver og innsjøer, opplyser Øivind Dannevig, avdelingsdirektør i Klima- og miljødepartementet.

Han viser også til at enkelte kommuner allerede har fastsatt slike forskrifter for vassdrag, enten om motorferdsel generelt, eller vannscootere spesielt.

– Disse reguleringene blir videreført. Det samme gjelder bestemmelser i verneforskrifter som forbyr eller begrenser vannscooter i hele eller deler i verneområder, noe som følger av prinsippet om at spesiell lovgivning går foran generell lovgivning, sier Dannevig.

FELLES REGLER FOR MJØSA

Ordføreren i Gjøvik har tatt initiativ overfor alle kommunene rundt Mjøsa for å etablere én felles forskrift for vannscooterkjøring på Mjøsa.

– Ledelsen i Mjøsa Strandeierforening har registrert at ordføreren i Gjøvik har tatt et initiativ overfor alle kommunene rundt Mjøsa om å etablere felles forskrift for bruk av vannscooter på Mjøsa. Vi har bedt om, og har fått, ordførerens offisielle forslag til de øvrige seks ordførerne. Styret i Mjøsa Strandeierforening drøftet saken i møte den 8. juni, og besluttet at vi støtter ordfører Bjørn Iddberg fullt ut i dette initiativet, sier Christian Haugen, styreleder i Mjøsa Strandeierforening.

Norges Motorsportforbund mener at kommunene må sette av områder til organisert idrettsaktiviteter i stedet for å gi forbud over alt.

– Dersom kommunene systematisk begynner å regulere områder og anlegg for båtsport vil det bli mye enklere å få respekt for at andre områder blir skjermet og forbeholdt rolig rekreasjonsaktivitet, uttaler båtsportleder Ivar Schjetlein i NMF i en pressemelding.

LES OGSÅ: Kjørte med vannskuter

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.