Ute i forgården skinner sola, og det dufter en blanding av botanisk have og våt gips. Ute sitter Hild Borchgrevink og Kjersti Sletteland. Sletteland lager gips-neser til en installasjon som referer til jødeparagrafen i grunnloven.

– Det er politisk, og litt guffent, sier kunstneren.

Botanikk

En smilende gråhåret mann med fotoapparat på et stativ kommer ruslende fra hagen.

– Jeg prøver å fotografere litt botanikk, i Henrik Wergelands ånd, sier Kai Tormod Hansen.

Han har fått et rom i andre etasje i den enorme villaen på Wergelandshaugen. Alle de 18 kunstnerne som for tiden holder hus her, vil jobbe med hvert sitt rom.

På rommet til Hansen, henger det makrobilder av levende og døde roser, et portrett av Wergeland, og flere av diktene Wergeland skrev fra dødsleiet.

Wergeland & Collett

Kunsten de lager på Wergelandshaugen skal være stedsbestemt.

Det vil si at kunstnerne velger elementer fra Eidsvoll til sine prosjekter. Noen har valgt å fokusere på Wergeland. Jannecke Lønne Christiansen bruker en fototeknikk for å framkalle store blå portretter og tekst av Camilla Collett.

Men det er en åpen sjanger. Nede i et mørkt rom i kjelleren holder Bente Iben Sandvik på med en installasjon om glemte rom, som hun kobler til første verdenskrig.

Tanken bak

Annicken Thrane-Steen overtok villaen på Wergelandshaugen i fjor.

Hun og Pernille Gjærder Olsen er kuratorene som har samlet buketten med kunstnere på Wergelandshaugen. De 18 kunstnerne skal holde på i til sammen ti dager, fram til vernissagen på fredag og videre til søndag.

– Jeg setter pris på å få jobbe med dyktige samtidskunstnere, det er spennende å få et inblikk i deres arbeidsprosess, sier Gjærder Olsen.

Hun og Thrane-Steen tok i mot søknadene fra kunstnerne som ville være med på prosjektet, og valgte ut dem som er med.

– Det var en prosess for å finne dem som passet best, utifra prosjektbeskrivelsen. Det var en anonym utvelgelse, sier Gjærder Olsen.

Tanken bak, er at kunstnerne skal kunne vise fram mer enn bare det ferdige produktet.

– Vi vil gi dem mulighet til å vise sin prosess, og hvordan man jobber med kunst, sier Gjærder Olsen.

FAKTA

  • Ferdigstilt av arkitektbrødrene Arnestein i 1921.
  • Navnet stammer fra da familien Wergeland bodde i området på midten av 1800-tallet.
  • Huset består i dag av en bolig- og næringsdel som sist ble pusset opp på 1980-tallet, men flere av de originale detaljene fra 1920-tallet består fremdeles.
  • I 2017 overtok Annicken Thrane-Steen stedet som hadde stått ubebodd i flere år.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.