Det er nemlig ikke mulig å få fortgang på utbyggingen i næringsområdet rundt hovedflyplassen uten at det bygges et nytt og større kryss til og fra E6. Det er såkalte «rekkefølgebestemmelser» som påbyr en utvidelse av krysset før man kan slippe mer tungtransport inn i næringsparken. Et nytt kryss er beregnet å koste om lag 420 millioner kroner.

MANGLER FLERE HUNDRE MILLIONER

Men krysset mangler finansiering. Vegvesenet har forutsatt at krysset skal finansieres av Ullensaker kommune og næringsaktørene som vi inn i parken, men så langt har det ikke vært mulig å få på plass de nødvendige pengene. Staten har riktig nok sagt ja til å gi et bidrag på 40 millioner kroner, dersom næringspark-krysset ble bygget samtidig med den nye av- og påkjøringsrampa til flyplassen. Men dette prosjektet er allerede ferdigstilt og åpnet for flere måneder siden. Det var Staten som finansierte flyplasskrysset.

UVISST HVA SOM SKJER

Dermed hersker det usikkerhet rundt hvordan man skal løse kravet om et nytt kryss inn til næringsparken. Varaordfører Willy Kvilten er imidlertid tydelig på at han forventer at regjeringen nå har lagt inn de nødvendige pengene i den nye planen som legges fram i dag.

– Nå må vi få dette på plass. Ullensaker kommune kan ikke finansiere et kryss på E6 til over 400 millioner kroner, og dersom dette ikke prioriteres i nasjonal transportplan vil utviklingen av dette næringsområde bli sterkt redusert, sier varaordføreren.

– Det som er viktig å huske på er at både Ullensaker kommune og regionale myndigheter har vedtatt at dette området skal være med på å løse Akershus fylkes utfordring med tanke på næringsareal. Da må vi legge forholdene til rette, sier Kvilten.

VIL FRAVIKE KRAVET

Varaordføreren går så langt som om å si at dersom det ikke kommer penger i nasjonal transportplan, er han villig til å lempe på rekkefølgebestemmelsene slik at utbyggingen kan starte med den eksisterende kryssløsningen på E6.

– Jeg regner med at vi vil møte motstand fra blant andre Vegvesemet om vi lemper på rekkefølgebestemmelsene. Men det er slik jeg ser det viktigere å få fart på utbyggingen av området. Og politikerne i både kommunen og fylket har sagt at dette området skal prioriteres. Det harmonerer også med Stortingets vedtatte målsettinger om å samle næringsarealer for å få til effektive transportløsninger til det beste for både miljøet, økonomien og utviklingen av bærekraftige kompetansesentra, sier Kvilten.

– Dette området er viktig for Ullensaker. Det vil gi mange nye arbeidsplasser, og det blir arbeidsplasser med kort reiseveg, sier han.

LES OGSÅ: Vil ha stort kryss inn i transportplanen

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.