• Informerte: Lufthavndirektør Øyvind Hasaas ved Oslo Lufthavn.

– Vi lurer på om skolene i Mogreina og på Hovin kommer til å bestå med en tredje rullebane. Usikkerheten rundt disse støysonene er frustrerende å leve med. Vi er svært kritiske til at Avinor og Ullensaker er villige til å bli med på denne økningen av støy. Særlig når man vet at det har en negativ påvirkning på barns muligheter til å lære, sier Kari Bue i Kommunalt Foreldreutvalg (KFU).

Frykter for resultatene

Det er ikke klart om tredje rullebane kommer, men engasjementet rundt saken er enormt. På folkemøtet i regi av Ullensaker kommune møtte nærmere 400 opp. Nye – riktignok foreløpige støysonekart fra Avinor – har fått mange til å reagere. Flere eiendommer vil bli liggende i gul og rød støysone, noe som indikerer økt flystøy. Nylig viste en rapport bestilt av Ullensaker kommune fra folkehelseinstituttet at støy kan medføre helseplager. Av mennesker som bor i gul sone kan mellom 500 og 1880 personer oppleve støy- og søvnplager som følge av flystøy. Støy kan også ha innvirkning på barns læring.

– Undersøkelser viser en sammenheng mellom leseferdigheter og støy man utsettes for. Barna skal kunne ha en aktiv skolehverdag med fysisk aktivitet på uteområdene, og er bekymret for hvordan dette og resultatene vil begrenses av en tredje rullebane, sier Bue.

Redd boligpriser kan falle

Innleggene under folkemøtet tok opp flere utfordringer:

Redsel for fall i boligprisene. Hvor enkelt blir det å selge og hvor mye vil de sitte igjen med?

Frykt for flystøykonsekvenser fra et folkehelseperspektiv.

Flere ber om boliginnløsing allerede for å gi forutsigbarhet.

– Gården vår og flere rundt har vært i slekta til dem som driver der i mange, mange generasjoner. Med tredje rullebane ser det ut til at vårt område kan gå fra gul til rød sone. Vi er svært berørte. Ofte er det to boliger på hver gård, skog og jord, og noe av dette ligger også delvis i vernede områder. For oss er det viktig med grundig informasjon direkte til oss. Vi må også få avklart konsekvensene og hva det faktisk betyr for hver enkelt, sier Tone Elstad fra Mogreina.

Lover å støtte folket

Ordfører Tom Staahle (Frp) lover at Ullensaker kommune vil støtte innbyggerne sine i tiden framover.

– Vi sto bak innbyggerne da utbyggingen av hovedflyplassen startet for snart 30 år siden, og vil gjøre det i denne prosessen også. Som ordfører er det mitt mandat å sikre at de tingene som er viktigst for innbyggerne blir tatt med og tatt hensyn til i det videre arbeidet. Jeg vil også minne om at vedtaket om en tredje rullebane ikke er fattet. Den beslutningen tas i Stortinget, og det er høvelig anledning til å utfordre de som skal ta de beslutningene, sier Staahle. Han sier det har vært viktig for kommunen å være med i hele prosessen rundt en eventuell tredje rullebane.

– Som planmyndighet vil vi stille krav om at alle relevante forhold blir utredet og belyst, at tilstrekkelige avbøtende tiltak blir fastsatt og at regler for åpenhet og medvirkning blir overholdt. Vi ivaretar våre innbyggere best ved å være planmyndighet. Dersom vi setter oss på bakbeina vil Staten overta, sier Staahle.

Lufthavndirektøren om Ullensakers nabokommuner: – Gjør lurt i å droppe utbygging i støyområdene

– Respekt for omgivelsene

Lufthavndirektør Øyvind Hasaas har stor respekt for dem som føler på ulempene ved en tredje rullebane.

– Det er betydelig aktivitet her oppe som følge av at storsamfunnet bestemte seg for å legge hovedflyplassen til Gardermoen. Det er fordeler og ulemper med det. Det er vi klar over og har stor respekt for, sier Hasaas.

Han understreker at de vil gjøre alt de kan for å oppgradere flyplassen med dagens to rullebaner. Planen er å investere 1,5-2 milliarder kroner for å ta ut den maksimale kapasiteten.

– Vi ser at vi kan gjøre en god del for å løfte kapasiteten fra dagens 80 flybevegelser i timen til 90. Det er først når dette er nådd vi vil se behovet for en tredje rullebane, og da er vi rundt 2030. På samme tidspunkt vil vi kunne ha mellom 35 og 40 millioner reisende over Oslo Lufthavn årlig, sier Hasaas. 

Lufthavndirektøren ser for seg at en reguleringsplan for tredje rullebane vil være vedtatt på sommeren i 2019. 

Fakta

  • 28. mars: Departementet sender brev til Ullensaker kommune. Oktober: Nye og foreløpige støysonekart fra Avinor.
  • November: Kommunen varsler bygge- og deleforbud.
  • Desember: Folkemøte i regi av kommunen. 11. desember frist for uttalelser til varselet. Behandles politisk 16. januar.
  • Midten av 2018: Nye støysonekart fra Avinor.
  • Høst/vinter 2018: Nye kommuneplan i Ullensaker.

Kommunen varsler byggeforbud: – Stopp betyr at vi må si opp alle

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.