Jonas Granås fra Maura er CP-rammet og uføretrygdet. Han jobber på den lokale Kiwi-butikken. Plutselig ble han nektet økonomisk støtte av Nav til ny bil – etter at Regjeringen endret reglene. Men nå justeres reglene på ny. Tirsdag formiddag ble det flertall i Stortinget for å gi mennesker med varig tilrettelagt arbeid bilstøtten tilbake.

– Det er ikke alltid en kar fra Romerike kan flytte norsk politikk, slik Jonas har gjort. Dette viser hva du kan få til om du tar kontakt, sier Nicholas Wilkinson, stortingsrepresentant for SV.

Tok kampen i Stortinget

Fram til 2015 kunne man få Nav-stønad for å bryte en isolert tilværelse eller utøve sine oppgaver i dagliglivet, slik som Jonas vil. Denne ordningen ble opphevet i statsbudsjettet for 2015. Endringen gjorde at, selv om Jonas jobber 15 timer i uka på Kiwi, ble han ikke regnet som arbeidstaker fordi han er hundre prosent uføretrygdet. I dag kjører han en Toyota Corolla Verso 2005-modell. Denne har stoppet flere ganger langs veien og er for lengst moden for utskifting. Nicholas Wilkinson ga full gass og bestemte seg for å gjøre alt han kunne for å hjelpe Jonas og mennesker i samme situasjon.

– Vi får ikke alt tilbake, men alle i varig tilrettelagt arbeid som trengte bil får det igjen fra 1. januar i 2019. Derfor er dette en halv seier for oss og en hel seier for Jonas, sier Wilkinson.

– Hva tenker du om dette?

– For Jonas er det strålende nyheter. I stedet for å klage, sendte han e-post til alle de politiske partiene. Der fortalte han sin historie og spurte hvordan hver enkelt ville hjelpe ham. Endringen vi nå ser er mye takket være Jonas, sier Wilkinson.

Jonas jubler

Det var stortingsrepresentantene Solfrid Lerbrekk og nevnte Wilkinson, begge SV, som gikk i bresjen for å få endret bilstøtteordningen.

– Kjempenyhet for Jonas. Nå gjenstår det bare å se om bilen hans holder til 1. januar i 2019, sier pappa Rune Granås.

Bilen har nemlig for lengst vist flere tegn på at den er moden for utskiftning. Jonas stortrives fortsatt i arbeidslivet, og bruker bilen både til og fra jobb og ellers til daglige gjøremål. Om noen måneder får han på ny økonomisk støtte. Mye tyder på at han vil søke for å få kjøpt seg ny bil.

– Det er bra for meg at reglene nå blir endret, slik at jeg i min situasjon kommer inn under en bilordning. Jeg vil takke Nicholas Wilkinson (SV) som har stått på og fått gjennom dette i Stortinget. Med ny bil slipper jeg å være redd for at bilen skal stoppe når jeg kjører rundt, for eksempel til Kiwi eller besøk til venner. Jeg er også glad for at jeg fortsatt kan greie meg selv med henhold til å komme meg til fysioterapeut, fotpleier og andre gjøremål. Totalt sett er jeg glad for at jeg nå har mulighet for å opprettholde jobben min i Kiwi og ha mulighet til et sosialt liv, skriver Jonas Granås i en e-post til EUB.

Bilstøtteordningen

I januar 2015 endret Arbeids- og sosialdepartementet forskrift om stønad til motorkjøretøy eller annet transportmiddel.

Etter 1. januar 2015 kunne man bare få stønad til ordinær personbil hvis det er nødvendig for å stå i inntektsgivende arbeid. 

Det var inntil tirsdag. Da vedtok et flertall på Stortinget at mennesker med varig tilrettelagt arbeid skal få den økonomiske støtten tilbake.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.