– Mange foreldre har hjertet i halsen når de sender barna til skolen, all den tid store deler av byen er en byggeplass. Ofte er det gode sikringstiltak, men vi som tilhører Jessheim skole og ressurssenter har flere ganger de siste årene sett svært farlige situasjoner, sier en far som vil være anonym.

MIDT PÅ Gangveien

Han fanget forleden dag en slik situasjon med mobiltelefonen sin.

– Midt i den travleste fotgjengertiden etter klokken 08, ble gangveien ved Jessheim Park sperret av en gravemaskin i arbeid. Bildet forteller sitt om hvor hårreisende risikofylt dette arbeidet var, og vi så flere barn ned i seksårsalderen som gikk ut i den sterkt trafikkerte Ringvegen for å komme forbi. Gravemaskinen kjørte frem og tilbake og svingte på armen. Dette i tillegg til andre tunge maskiner tilknyttet samme arbeid i nærheten, påpeker faren.

Han priser seg lykkelig over at ikke avisen hadde en tragisk førstesidesak påfølgende dag.

– Har du sett flere hendelser?

– På dette byggeprosjektet har det vært noen lastebiler på gangstien, og vi så mye av det i arbeidet med rundkjøringen i Trondheimsvegen.

VAKTER

– Er skolebarn for dårlig sikret?

– Ja. Mange overganger er mildt sagt dårlige. Vi vil ikke ha det slik.

– Hva kan og bør gjøres?

– I arbeidet med rundkjøringen hadde skolen en dialog med utbygger om at det skulle være lav aktivitet i de mest travle tidspunktene. Uansett bør utbyggere snakke med alle skoler for å få en løsning, og det er på sin plass med vakter enkelte steder, sier han.

Ironisk nok gjennomfører Jessheim skole og ressurssenter «Gå til skolen-aksjon» denne uken.

– Tiltaket i seg selv er jo positivt, men det kolliderer med trafikksituasjonen langs skoleveien, påpeker faren.

IKKE TIL POLITIET

Det har ikke kommet klager til lensmannskontoret på Jessheim om trafikksikkerhetsproblemer i forbindelse med arbeidene i Jessheim Park og rundkjøringen.

– Vi har fått noen klager før på at detter lastebiler kjører for fort, men ikke noen klager nå så vidt jeg vet, sier politioverbetjent Magnus Andersen.

Etter at EUB ringte Statens vegvesen for å høre hvilke krav de setter til entreprenører på fylkesveier, ble det umiddelbart tatt tak i dette tipset.

– Den omtalte gravemaskinen planerte grøfter. Nå er det avtalt med entreprenøren om at slikt arbeid ikke skal skje morgen eller ettermiddag når det er mye gangtrafikk. Hvis det må gjennomføres da skal det være en person med som enten leder de gående rundt, eller så skal området sperres av, sier kommunikasjonsrådgiver Einar Søberg.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.