• Ærefullt: Erlend Garåsen mistet faren sin på dramatisk vis. Her går han Mjøstråkk for å ære og minne ham.Foto: Sita Jacobsen

Faren Tor Garåsen døde av hjertesvikt i Budapest i Ungarn 5. oktober. For å minnes og ære sin kjære far bestemte sønnen Erlend seg for å gå Mjøstråkk.

– For meg er dette et ledd i mental pleie, det å bearbeide og sortere tanker ved å gå tur, sier Erlend Garåsen til EUB.

Han tok toget til Tangen med venninnen Sita Jacobsen, og ruslet derfra langs nye Mjøstråkk til Minnesund stasjon. Gåturen var på cirka 28 kilometer. EUB har tidligere skrevet om hvordan Erlend har gått skinnelangs rundt omkring i Norge. I kilometer etter kilometer elsker han å være ute i naturen.

– Dette var symbolsk nok siste gjenstående etappe på Dovrebanen. Jeg har nå gått hele strekningen mellom Trondheim og Eidsvoll. Dette var altså den 20. og siste etappen, sier Garåsen.

Stor turopplevelse

Han hadde egentlig en plan om å gå etappen før åpningen i fjor.

– Det var svært flott å rusle på grusvei mellom Espa og Morskogen. Der gikk vi tett på jernbanen og Mjøsa. Det var også spennende å gå gjennom den 115 meter lange Korslundtunnelen, som nå er en del av Mjøstråkk, sier Erlend.

Han roser også rasteplassen ved vokterboligen på Morskogen og hvor godt den er tilrettelagt.

– Stasjonsbygningen står og noen meter av skinnegangen og master er bevarte. Det er også fint at DNT har overtatt vokterboligen ved stasjonen. Vi møtte hytteansvarlig som viste oss rundt. Han kunne fortelle meg at han selv hadde gått lange turer i skogen for å bearbeide sin egen fars bortgang, forteller Garåsen. Han var ikke så begeistret for at strekningen videre sørover var asfaltert.

– Vi fortsatte videre langs restene av en anleggsvei helt nær strandkanten de siste to kilometerne fram til Minnesundbrua. Det var svært fint, sier Erlend.

Han har mange gode minner fra sine gåturer på Dovrebanen. Strekningen mellom Drivstua og Dombås over Dovrefjell var den mest spektakulære delen som ble tatt over tre etapper.

Mjøstråkk et høydepunkt

– Her fulgte jeg en nedlagt del av Pilegrimsleden, og gikk deler av den gamle Kongeveien-Rideveien, som var hovedfartsåren mellom Trøndelag og Østlandet fram til Rørosbanen åpnet i 1877, sier Garåsen. Han trekker også strekningen mellom Moelv og Hamar – med Jernbanemuseet på Hamar med alle dens bevarte stasjonsbygninger og vogner utenfor som spesielle høydepunkt. Erlend trekker også fram en omvisning han fikk på Hubertus bryggeri, da han gikk etappen Dombås-Dovre. Til slutt fikk han altså gjennomført strekningen på Mjøstråkk – noe som naturlig nok ble en svært følelsesladet opplevelse.

LES OGSÅ: Du holder neppe farten til toget mellom Eidsvoll og Lillehammer, men naturopplevelsen på den nye gang- og sykkelvegen skal det noe til å matche.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.