– Ingen innsigelser i formannskapet. Det betyr at brevene med varsel om bygge- og deleforbud går ut i morgen som planlagt, skriver kommunikasjonssjef Kjetil Bjørnsrud i en tekstmelding tirsdag kveld.

LES OGSÅ: Nytt støysonekart kan bety byggeforbud på 2.000 eiendommer

EUB fikk onsdag oversendt de omtalte varslene som nå er sendt til aktuelle grunneiere. Det er to forskjellige dokumenter – én for eiendommer i rød støysone og én i gul støysone.

«Samferdselsdepartementet har bestemt at en mulig 3. rullebane ved Avinor Oslo Lufthavn Gardermoen skal lokaliseres øst for dagens rullebaner. Ullensaker kommune har mottatt utkast til kart over nye støysoner rundt Avinor Oslo Lufthavn Gardermoen. Disse kartene er tentative, og endelige og sikre kart vil foreligge i løpet av 2018. De foreløpige kartene viser en vesentlig utvidelse av støysoner rundt flyplassen», står det innledningsvis i brevene.

Frist til 11. desember

Berørte har fått en frist til å uttale seg om dette varselet fram til 11. desember. Brevet er undertegnet kommunaldirektør Inger Kronen Tveranger og rådgiver Berit Adriansen.

«I henhold til forvaltningsloven § 16 varsles det om at kommunen med hjemmel i plan- og bygningsloven § 13-1, første ledd, vurderer å fatte vedtak om midlertidig forbud mot oppretting av nye eiendommer og endring av eiendom eller tiltak etter plan- og bygningsloven §1-6. Dette vil gjelde ny etablering av støyfølsom bebyggelse», står det videre i brevene.

Barnehager og boliger

Med dette menes skoler, barnehager og pleieinstitusjoner. Næringsaktivitet vil ikke rammes. Et midlertidig bygge- og delingsforbud kan i første omgang ilegges i fire år, deretter forlenges med ytterligere to.

«Kommunen anser at etablering eller endring av eiendommer, bebyggelse og anlegg med støyfølsomt bruksformål, og landbruksformål i områder som kan bli liggende i framtidig rød/gul støysone, kan vanskeliggjøre planarbeidet med ny kommuneplan for Ullensaker. Det vil også være uheldig både for den enkelte og for samfunnet å godkjenne utbygging eller endring i områder nå, når disse kan bli berørt av nye støysoner. Den endelige virkningen av støy for tredje rullebane er fortsatt under utredning», skriver kommunen i varslingsbrevet.

Nå knytter det seg stor spenning til hva de øvrige kommunene på Øvre Romerike vil foreta seg. Eidsvoll og Nannestad kommune har gått sammen for å innhente en juridisk betenkning (se egen sak). For Nordbohus Romerike AS og en rekke firmaer vil en fryssituasjon på opptil seks år for nye prosjekter være en katastrofe. Her er noen av investeringene byggefirmaet har gjort:

  • På Granhaugåsen har de brukt over 40 millioner kroner bare til tomtekjøp og oppdragsavtale med grunnentreprenøren. Der er det detaljregulert til 55 boliger. Flere boenheter er solgt.
  • På Råholtåsen –kun et par steinkast unna – er investeringssummen oppe i nærmere 50 millioner kroner. I den summen ligger grunninvesteringer, tomt, infrastruktur og utviklingskostnader. 38 boenheter er klare. I første omgang skal det opp 125. Feltet er dimensjonert for 450 totalt. På førstedelen av byggeprosjektet har de fått igangsettingstillatelse. 
  • På Råholtsmoen – på jordet over veien for Råholt Blomster – var det planlagt førstegangsbehandling ved juletider. Der vil firmaet bygge 105 boliger.

Alle de tre eiendommene ligger i den gule sonen i Avinors nye støysonekart. Gjør Eidsvoll som naboen Ullensaker vil firmaet dermed rammes hardt av et bygge- og delingsforbud.

– Det sier seg selv hva slags utfordringer det vil sette bransjen i på Øvre Romerike dersom det skulle komme et bygge- og delingsforbud. Det setter prosjekter på vent og ut i usikkerhet. Vi har planlagt sysselsettingen vår utfra disse prosjektene. Et helt korps bestående av tømrere, byggeledere og formenn skal begynne å sette opp boliger på Granhaugåsen i januar. Vi har boligkjøpere som forventer å kunne flytte inn i 2018, sier Akre.

– Får vi byggeforbud må det bli oppsigelser. Det må ikke skje. Vi fester nå vår lit til at ansvarlige politikere og administrasjon tar de riktige beslutningene. Prosjekter som er kommet så langt kan ikke få stoppordre nå, sier Akre.

Flystøysoner

Rød støysone er sonen rundt hovedflyplassen hvor støyen fra flytrafikken er forventet å være fra 62 til 90 desibel når tredje rullebane tas i bruk. Slike områder er ikke egnet for bebyggelse med støyfølsom bruk. Dette er eksempelvis boliger og skoler.

Gul støysone er sonen hvor støyen fra flytrafikken er forventet å være fra 52 til 61 desibel. Dette er et høyere støynivå enn det som er anbefalt for støyfølsom bebyggelse.

Kommunen varsler byggeforbud: – Stopp betyr at vi må si opp alle

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.