Eidsvoll Handelspark som skal bli utviklet på tomtene til Leto møbler og den gamle rivefabrikken på Myrer i løpet av det kommende året, er tiltenkt såkalt plasskrevende handel med hovedvekt på bransjene bygg og bolig.

– Plasskrevende er i denne sammenhengen hovedsakelig møbler og byggartikler. Disse varene kommer til å bli fraktet inn på svære lastebiler og trailere som overhodet ikke egner seg på Råholt eller i trange Sundet-gater. Der passer det best med dagligvarer, klær og den slags, her er det rom for større varer som også kundene må ha bil for å frakte hjem. Vi ser det allerede i dag når vi får møbelleveranser hit, dette er en bransje som krever mye plass som ikke sentrumsområder har, sier Lars Kjell Tomren i Leto møbler.

– Her blir det altså ingen anlagt matvarebutikk?

– Overhodet ikke, og det har vi heller ikke planer om å sette i gang med senere, understreker han.

DISPENSASJON

Industriområdet på Myrer er fra 1950/60-tallet og har ikke blitt regulert på flere tiår. Av den enkle grunn er kommunen nå i gang med en omregulering for hele området, inkludert idrettsanleggene og de kommunale eiendommene.

– Nåværende reguleringsplan tillater industri på dette området, men det er jo lite igjen av det der oppe nå. Derfor trenger vi å få ryddet opp i områdereguleringen, sier plansjef Sissel Pettersen i Eidsvoll kommune.

– Eidsvoll Handelspark er ikke behandlet som byggesak eller av politikerne. Hvordan kan de da sette i gang å bygge allerede i vår?

– Vi ga dem dispensasjon i desember i fjor til å starte utviklingsarbeidet på bakgrunn av søknaden som eksplisitt sier plasskrevende handel. Det vil her si møbler, byggevarer og hagesenter. Dispensasjonen gir dem tillatelse de trenger til å sette i gang arbeidet med å rive og bygge handelsparken. Når kommunen etter hvert blir ferdig med omreguleringsarbeidet, blir disse funksjonene tatt inn i den kommende reguleringsplanen, sier hun.

AVKJØRING

Krysset Eidsvollvegen og Myhrervegen er ikke konstruert med tanke på en stor og moderne handelspark og den trafikken den ganske sikkert vil medføre. Lars Kjell Tomren er enig i den påstanden.

– Det kan nok ende med en ny kryssløsning her, om ikke rundkjøring, så i hvert fall en avlastningsfil eller noe lignende. Men det har vi ikke planlagt noe om i første omgang, sier han.

– Har kommunen det?

– Det er nok en av tingene vi kommer til å se på i det pågående omreguleringsarbeidet, påpeker plansjef Sissel Pettersen.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.