Før noe kan bygges i Gardermoen næringspark krever Statens vegvesens rekkefølgebestemmelse et nytt E6-kryss finansiert av utbyggerne. Regningen på over 400 millioner kroner vil imidlertid ingen aktør ta på forskudd. Resultatet er at næringsparken ligger brakk.

I fjor høst grep samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen inn og påla Vegvesenet å endre rekkefølgekravet så utviklingen ikke avhenger av det nye krysset.

– Vi er glade for at departementet bidrar til å rydde opp. Kryssproblemet har stått i veien for ønsket utvikling på flere plan, sa ordfører Tom Staahle da.

KLAR BANE

– Kommunen har nå endret rekkefølgekravene, og nylig sendte vi ut et høringsforslag sammen med Vegvesenet. Endringene er nok til å komme i gang i næringsparken. Brevet fra ministeren var nøkkelen til å løse problemet, sier ordføreren nå.

– Så nå kan aktørene starte uten å bygge et nytt kryss på E6?

– Ja. Vi trenger ikke det krysset før om flere år. Nå jobber vi for at Nasjonal transportplan slik at staten tar sin del av den spleisen.

– Når får vi se byggestart?

– Så fort som om et par år, sier Staahle.

STORtingsbesøk

Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget var sist uke på rundtur i Oslo og Akershus, inkludert et bedriftsbesøk hos Coops sentrallager i Gardermoen næringspark.

– Vi vil ha mest mulig informasjon om regionene vi besøker, sier leder Helge Orten, som fikk klar beskjed om tingenes tilstand fra ordfører Staahle.

HUSKER DU: - Dette er stopper utviklingen

– Her skal det bygges en flyplassby. Alle andre steder i verden der det skjer får en enorm utvikling, og vi er rede til å være med på denne samfunnsdugnaden. Jeg opplever at alle rammene er på plass for å få det til, men da må E6-krysset inn i Nasjonal transportplan. God infrastruktur er avgjørende for oss, ellers vil ikke dette gå, sa han, og kaller næringsparken for et utviklingens Mekka.

– Ullensaker er klare til å ta løftet, men vi trenger støtte fra staten, understreker han.

– Hva er kommunens rolle her?

– Vi er planmyndighet og må sørge for å få dette gjennom på en fin måte. Jeg vil være en konstruktiv medspiller for å få næringsparken opp å gå så raskt som mulig, sier Staahle.

JOBBER MED SAKEN

Statens vegvesen (SVV) utreder nå situasjonen etter at samferdselsministeren har bedt etaten se på om det er noe som kan – eller bør – gjøres før prosjektet V23 kan prioriteres i en senere Nasjonal transportplan.

Etaten vurderer på ordinær måte kommunens endringsforslag til endring av rekkefølgebestemmelsene som er på høring. 

– Vi gjennomgår trafikksituasjonen for å se om det er mest hensiktsmessig å gjøre mindre endringer på kort sikt eller større på lengre sikt. Vi har så vidt begynt og det er vanskelig å si når noe materialiserer seg, sier seksjonsleder Inga Gjerdalen i planseksjonen i Vegvesenets region Øst. 

Hun betegner dialogen med kommunen og aktørene i næringsparken som god.

– Hvor lenge holder dagens veisystem?

– Analyser viser at det ikke er noe restkapasitet av betydning i området. Men vi skal analysere situasjonen på nytt nå etter Flyplasskrysset og LHL-avkjøringen er bygd. Det er en del av oppdraget vi fikk fra departementet, sier hun.

Noe av tanken bak arbeidet er om mulig å få V23 inn i NTP.

– Krysset er jo en betydelig investering, men den avgjørelsen må tas i politiske prosesser, sier hun. 

NÆRINGSPARKKRYSSET

  • I 2011 ble det i rekkefølgekravet for bygging av Gardermoen næringspark tegnet inn et nytt kryss på E6, med navnet V23.
  • V23 skal erstatte Jessheim Nord-krysset for å betjene lokaltrafikk, E6 og E16.
  • Krysset skal ligge nord for McDonald’s, prisen er over 400 millioner kroner.
  • Rekkefølgekravet krever at krysset skal bygges før utbyggingen av parken starter. 
  • Nå blir dette omgjort. 
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.