Det har gått to måneder siden Jan Ivar Engebretsen sluttet å møte på jobb og ble pensjonist. Men en dato i kalenderen fører ikke til at man brått glemmer alt man har lært i løpet av 45 år. Derfor ringer folk enda til mister NAF, og særlig nå som snøen har meldt sin ankomst og folk har glemt at vinterhjulene er på et dekkhotell. Spørsmålet er gjerne hvordan man får en bil med sommerhjul til verkstedet uten å kjøre den. Journalister ringer også, for de siste 12–13 årene har Engebretsen vært hele Norges bilekspert. Men nå er han altså pensjonist.

Les også: Dobler parkeringsgebyrene

STARTET I 1977

Jan Ivar Engebretsen arbeidet som mekaniker på et bilverksted da han bestemte seg for å gjøre noe nyttig med fagkunnskapen sin.

– Jeg har en god porsjon samvittighet, og på verkstedet handlet det i grunn bare om å tjene penger. Jeg hadde lyst til å hjelpe folk på en mer oppriktig måte, sier Engebretsen.

Derfor søkte han på en ledig jobb i Norges Automobil-Forbund, og kom inn i NAFS veipatrulje. I ti år, fram til 1987, kjørte han som mekaniker med NAFS gule hjelpebil langs fjord og over fjell i Norge.

– Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har hjulpet med å rygge campingvogner på Strynefjellet, smiler Engebretsen, og sier at han mer enn en gang nok har reddet ekteskap fra å eksplodere.

– Se for deg mannen bak rattet med en svær campingvogn på hengerfestet. Han er svett i panna, og ungene maser i baksetet. Bak står kona og peker og dirigerer. Det er jo sånn det er, sier Jan Ivar Engebretsen.

En annen historie han husker godt er mannen som satt i snøbrøyta iført dress og lakksko, sørpe full og blåfrossen.

– Jeg tok han med meg i bilen og kjørte han til hotellet. Der ble han tint opp. Da han kom til seg selv, husket han ingen ting av det som hadde skjedd, sier Engebretsen.

Les også: Livsfarlig for skolebarn å krysse veien her

– FOLK ER VIKTIGST

Jan Ivar Engebretsen har alltid satt forbrukerne, bilførerne, menneskene i forsetet.

– Bilen er bare et verktøy. Men vi mennesker er veldig avhengig av bil. Bilen er viktig for oss, og vi blir helt desperate når det slutter å virke. NAF har hatt veitjeneste siden 50-tallet, og for meg har det vært 40 med ekstrem utvikling teknisk sett. Men vi mennesker er stort sett de samme, vi reagerer og har følelser og vi er på veien, sier Jan Ivar Engebretsen.

Han jobbet i NAF i 40 år, de siste 11 årene i informasjonsavdelingen. Mange kjenner nok Engebretsen fra Nitimen og Reiseradioen, eller fra bilmagasiner og avisspalter.

– Jeg har forsøkt å gjøre bilpraten folkelig, slik at alle forstår hva som blir sagt. Jeg tror jeg har lyktes med det, jeg får i alle fall mange tilbakemeldinger som tyder på det, sier Engebretsen, som ikke har tenkt å gi seg riktig ennå.

Pensjonisten er nemlig fast bilekspert i NRK P1 Pluss, og må dermed møte på jobb av og til ennå.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.