– De første bilene står allerede i Drammen. Vi begynner å levere dem ut 23. februar, sier salgssjef John Olav Øverby.

– Ganske enkelt en suksess?

– Det er det ingen tvil om. Vi synes det selvsagt er veldig moro – tross alt er dette en bil de færreste har sett noe annet enn en japansk demomodell av, sier han.

ELEKTRISK

Nissan Leaf er verdens mest solgte elbil. Flere enn 270.000 er lagd, over 30.000 av dem er solgt i Norge. Aasen Bil har levert rundt 50 årlig siden 2012.

– Elbil har kommet for å bli, med andre ord?

– Ja, det er helt utenkelig for oss å ikke tilby elbil. Den har vært en suksess fra første dag, og vi merker det på hva kundene er opptatt av også.

– Noen kritikere argumenterer med at batteriene ikke holder og at man ikke får solgt en brukt elbil?

– Det er tull. Jeg vet om Leafer som har kjørt over 250.000 kilometer med originalt batteri. Vi har fått inn bare to med batterifeil i alle disse årene, og det er mange færre deler på en elbil som kan gå i stykker. Dessuten er de lettsolgte bruktbiler, vi venter faktisk ikke å få særlig mange av dem i innbytte, påpeker Øverby.

ENDELIG

– Hvem kjøper den nye modellen?

– Noen har hatt elbil før, noen er førstegangskjøpere. Noen av de sistnevnte har ventet til nå for de føler endelig at rekkevidden er god nok.

LES OGSÅ: Sukessen som forsvant fra markedet

– Hvor lang blir den nå?

– Vi har ikke fått testet den ennå, men Nissan oppgir 378 kilometer. Jeg tipper 30 mil på sommerføre er realistisk.

– Hvorfor ikke bare vente på en modell som gå enda lengre?

– Da får du aldri kjøpt elbil. Utviklingen går så fort i denne bransjen at det kommer en ny modell omtrent årlig. Leafen vi får i februar leveres med et 40kwt batteri, men allerede til høsten begynner vi å selge en modell med et enda større batteri.

– Får vi se flere elektriske biler fra Nissan?

– Ja, varebilen ENV200 kommer med det samme batteriet som den nye Leafen. Når den er salgsklar vet jeg ikke siden fabrikken i England sier de prioriterer Leaf. Og jeg vet at Nissan kommer med andre modeller også, det er bare et spørsmål om tid, sier Øverby.

FAVORITT

I fjor ble det solgt nesten 7.000 Nissan i Norge, fordelt på elektrisk, bensin og diesel. Hittil er over 5.500 elbiler blitt bestilt.

– Vi ser frem til å få bilen i hus, og er sikre på at den kommer til å dra ytterligere fra andre merker som ikke klarer å levere, sier Øverby.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.