Hver onsdag samles seniorene til trening i gymsalen på Preståsen skole.

– Alle har, eller har hatt, en hjerte- eller lungesykdom. Vi er totalt 25 deltakere i gruppa, med en gjennomsnittsalder på 81 år, og i fjor hadde vi 31 treningskvelder. Antall treningstimer er til sammen 454 timer, med et gjennomsnitt på 18 timer per deltaker, sier Magne Vaskinn, som er leder for gruppa.

Hver trening foregår til musikk i 45 minutter, uten pause. Både Anne Grete Preus og Vazelina Bilopphøggers tonet fra høyttaleren.

LHL Nannestad og Gjerdrum har arrangert denne trimmen i mer enn 15 år.

– Det er i hovedsak tøye- og bevegelsestrening, og pulsen øker betraktelig. Vi kjører både situps, knebøy og armhevinger, og vi blir gode og svette, sier Vaskinn.

FØLGER SKOLEN

Siden de holder til på en skole følger de skoleåret, det vil si at det om sommeren ikke er fellestreninger.

– Det er jo litt synd at det ikke er treninger som sommeren, men da blir det egentrening for de fleste, sier Vaskinn.

– Dette er et veldig fint tilbud. Jeg har vært med i fem-seks år, sier Asbjørn Heiret.

Vaskinn forteller at noen utmerker seg med et stort antall treninger.

Etter hver trening er det samling med kaffe og kjeks.

– Det sosiale er også viktig, sier han.

DELTOK PÅ 30 AV 31 MULIGE

– I året som gikk hadde de med best oppmøte 30 treninger av totalt 31. De mest ivrige var Erling Larsen og Arne Toftner, sier Vaskinn.

Da EUB var innom var det 14 personer som deltok.

– Som oftest er det nærmere 20 personer, sier Vaskinn.

LHL OM FYSISK AKTIVITET:

«Fysisk inaktivitet regnes i dag som en viktig risikofaktor for hjerte- og karsykdom, med like stor betydning som røyking, diabetes, høyt kolesterol, og høyt blodtrykk. Regelmessig fysisk aktivitet er viktig for å forebygge utvikling av sykdom generelt og hjertesykdom spesielt.

Fysisk inaktivitet er et av de viktigste helseproblemene i dagens samfunn. 16 prosent av alle dødsfall skyldes dårlig fysisk form. En ny norsk undersøkelse viser at fire timer lett aktivitet i uken reduserer dødeligheten med 35 prosent. En økning i intensitet eller mengde ser ut til å halvere dødeligheten i forhold til mennesker som er inaktive.

Studien underbygger kunnskapen om at det aldri er for sent og at trening er en ferskvare!

De som økte fra inaktive til litt aktive eller fra litt aktive til moderat aktive reduserte dødeligheten med 44 prosent sammenliknet med dem som fortsatt var inaktive. Dødeligheten blant mennesker som var aktive i 1972 og som 30 år senere var inaktive, var like høy som blant mennesker som alltid hadde vært inaktive.

I dagens samfunn er det «lett» å være inaktiv. Mer eller mindre bevisste og ubevisste valg i en hverdag preget av «tidsklemma» snyter oss for naturlig hverdagsaktivitet. I stedet for å gå til butikken parkerer vi bilen på en stor parkeringsplass utenfor kjøpesentrene, inne på kjøpesenteret benytter vil rulletrapper og heiser, og vel hjemme setter vi i gang den selvgående gressklipperens mens vi setter oss i godstolen med fjernkontrollen. Det er derfor helt nødvendig å ta bevisste og aktive valg for å være i tilstrekkelig fysisk aktivitet.

Regelmessig fysisk aktivitet vil være med på å forebygge en rekke livsstilssykdommer».

LES OGSÅ: Trimmere besøkte gammel finneplass

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.