Det er så dype løsmasser i Minnevika at brua for det nye dobbeltsporet, som skal stå ferdig i 2023, ikke kan fundamenteres på fast fjell.

Det er for så vidt ingen overraskelse .

– Heller ikke de tre bruene som nå står på Minnesund, er fundamentert på fjell, opplyser Christer Larsen som er Bane Nors fagansvarlige for geoteknikk på det nye dobbeltsporet.

LES OGSÅ: Den nåværende jernbanebrua blir sykkelbru.

PELER 60 METER NED I GRUNNEN

– Vi har foretatt noen grunnundersøkelser helt ned til 90 meter uten å finne fjell, opplyser han.

– Løsmassene gjør at vi har valgt en byggemetoden med svevende peler, opplyser kommunikasjonsrådgiver Hilde Marie Braaten i Bane Nor.

Da skal fundamenter pæles 60 meter ned i grunnen.

PRØVEPELING

– Men før vi starter opp, må det prøvepæles slik at vi blir bedre kjent med hvordan de framtidige brufundamentene vil oppføre seg, sier fungerende prosjektsjef for strekningen Venjar-Langset, Erik Pascal Johansen.

Det er det danske firmaet Aarsleff Rail som har fått jobben med prøvepælingen. Kontrakten er på åtte millioner kroner.

Arbeidene starter like over påske.

– Entreprenøren rigger seg til på nedsiden av jernbanekulverten ved Minne stasjon, og starter prøvepælingen i begynnelsen av mai, opplyser Bane Nor.

BLIR STØY

– Arbeidene tar rundt åtte uker og skjer på land 20–30 meter fra Vorma. Her skal to stålrørspæler med en diameter på 40 centimeter rammes 40 meter ned i grunnen. For å få pælene ned i grunnen skal det brukes en pælerigg med et lodd som veier seks tonn.

– Selve pælingen vil ta et par uker, og da kommer det til å bli en del støy i området, opplyser Christer Larsen.

– I tillegg skal disse stålrørene omkranses av seks forankringspeler, som skal bære et belastningsarrangement for å måle bæreevnen til pælene over tid og hvordan de setter seg i løpet av det neste året. Disse målingene skal Aarsleff Rail gjennomføre med tre måneders mellomrom, opplyser Bane Nor.

FERDIG I 2023

Den nye jernbanebrua over Minnevika blir 860 meter lang og dermed Norges nest lengste. Bruarbeidene skal starte i 2019 og er beregnet å pågå i fire år.

Hovedarbeidene med dobbeltspor på strekningen fra Venjar til Eidsvoll starter neste år. Det skal blant annet bygges ny tunnel under prestegården og altså ny brua over Vorma. Strekningen er 13 kilometer lang, og de forberedende arbeidene er allerede i gang.

Strekningen skal stå ferdig i 2023. Da blir det sammenhengende dobbeltspor fra Oslo og inn i Stange.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.