– Jeg har tatt bilde av deg! sier Moa Høgseth (4) og viser fram nettbrettet før journalisten rekker å ta bilde av henne.

Den nye generasjonen er utvilsomt raskere. Og ikke nok med det. Et fingertrykk senere er bildet blitt til et puslespill, og journalisten kan pusles, bit for bit.

UTJEVNER SOSIALE FORSKJELLER

Det er lett å bli litt svimmel om man ikke er født i riktig årtusen.

Baseleder og språkveileder Gunn- Hege Mehlum forteller at de tok i bruk Ipadene for tre uker siden. Satsingen retter seg spesielt mot barnehagens minoritetsspråklige.

– Men alle får bruke dem. Vi ser at de også kan utjevne sosiale forskjeller. Det er viktig at barna tilegner seg digital kompetanse. Ikke alle har tilgang på Ipad hjemme. Vi ser fort hvem som ikke har teknikken inne, men det går ikke lang tid før de klarer det, sier hun.

PEDAGOGISK BEGRUNNELSE

Inne hos bevergruppa har nettbrettene blitt godt mottatt. Barn fra to til tre år har godt utbytte av å bruke dem.

– Noen av ettåringene har også prøvd den. Store bilder er fint for de minste, sier barne- og ungdomsarbeider Ola Christensen.

– Ser dere noen betenkeligheter ved bruken?

– Nei, men vi er kritiske til valg av apper. Det skal være en pedagogisk begrunnelse for hvorfor vi bruker dem, sier Mehlum.

– Vi begrenser også tidsbruken, sier Christensen.

Skrivetrenings-programmer, pekebøker, ebøker med lyd og bilde, puslespill, lottospill og digitale dukkehus er noe av det barna beskjeftiger seg med.

Men nettbrettene erstatter på ingen måte vanlig brettspill og bøker. – Nei, disse kommer i tillegg til alt annet, og ikke i stedet for. Og vi er like mye ute og leker som før, forsikrer Mehlum.

til flere

Foreløpig har barnehagen fem Ipader, men kan snart få flere. Fylkesmannen i Oslo og Akershus har nemlig bevilget penger for å fremme språkopplæringen blant minoritetsspråklige barn.

Rådgiver i barnehageadministrasjonen i Eidsvoll kommune Bente Hylander forteller at 13 barnehager har søkt om deltakelse i prosjektet. Alle får være med.

– Det vil variere litt hvor mange de får, avhengig av hvor mange barn de har, sier hun.

Hylander understreker at alle de 21 kommunale og private barnehagene i Eidsvoll hadde like muligheter til å være med i prosjektet. Kriteriet var at de hadde barn med minoritetsbakgrunn.

Hun forteller at barn helt ned i to- treårsalderen kan ha utbytte av å bruke nettbrett.

– Det fins en rekke apper som hjelper barn til å bygge ordforråd, og som kan knyttes til deres hverdag, forteller Hylander.

Hun understreker at bruken skal skje i samarbeid med personalet i barnehagen, som også vil få opplæring.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.