Jernbanearbeidene mellom Venjar og Langset skal etter planen starte høsten 2018. Nå er man inne i planleggingsfasen, og i den forbindelse er det reist en helt ny kontorrigg på Botshaugtangen, nord for Eidsvoll stasjon.

Riggen vil være innflyttingsklar før nyttår.

KONTORER, KANTINE, MØTEROM

Den nye riggen består av 50 moduler og er et vinkelbygg i to etasjer. Grunnflata er på om lag 650 kvadratmeter.

Riggen skal inneholde 24 cellekontorer og 20 kontorer i åpent landskap, handikapkontor, heis, flere møterom, garderober og betjent kantine for inntil 80 personer.

GLEDER SEG

- Nå sitter vi to og to på hvert kontor, og vi må spise på skift. Det skal bli deilig å ta de nye lokalene ei bruk, sier prosjektsekretær Dagny Gjerdet.

- I første omgang er dette plass nok, men vi har også opsjon på å kunne utvide med 24 kontorplasser til, forteller byggeleder Rune Ness.

- Her blir det i perioder jobbing døgnet rundt, og vi har stående ti hybelmoduler på Langset som det kan bli aktuelt å flytte til den nye riggen, opplyser han.

LOKALE UNDERENTREPRENØRER

Det er et firma i Estland som har totalentreprisen på oppføring av riggen, men den er oppført med moduler fra Moelven. Lokale bedrifter har rørlegger- og elektrikerarbeidene.

I tillegg til de bygningsmessige arbeidene skal det også bygges gangveg mellom Eidsvoll stasjon og riggen for sikring av arbeidere og besøkende som kommer med toget.

13,4 KM DOBBELTSPOR OG NY BRU

Jernbaneverket skal bygge 4,6 kilometer dobbeltspor fra Venjar til Eidsvoll stasjon med tunnel under prestegården, og 8,8 kilometer mellom Eidsvoll og Langset med ny Minnesundbru på 860 meter.

Kontorriggen i Eidsvoll skal i første omgang også styre dobbeltsporarbeidene i Stange, fra Kleverud til Sørlie, med kryssing av Tangenvika. Der kommer Norges lengste jernbanebru på hele 1.070 meter, samt ny Tangen stasjon.

- Når arbeidene på selve traseen starter, er det trolig at vi også må ha en rigg på Tangen, opplyser Rune Ness.

Dobbeltsporet skal stå ferdig i 2023.

MILLIARDPROSJEKT

Prosjektet er ennå ikke sendt ut på anbud.

- Derfor kan vi foreløpig ikke si noe om kostnadene for den siste dobbeltsporutbyggingen i Eidsvoll, kommenterer kommunikasjonsrådgiver Hilde Marie Braaten.

Men erfaringene fra utbyggingen langs Mjøsa tilsier at det blir et prosjekt til flere milliarder kroner. Den 17 kilometer lange strekningen langs Mjøsa kostet anslagsvis fem milliarder kroner.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.