• PORCHE: En Porche 911 står i lakkeringshallen etter å ha blitt overhalt fra topp til tå.
  • DØRER: En bildør henger til tørk etter å ha blitt lakkert.

Hos Mehren karosseri på Sand ved Jessheim er det foreløpig rolig. Men eier Terje Mehren forventer pågang om en måned eller to.

– Før jul krasjer og kolliderer folk mer enn ellers i året. Jeg vet ikke helt hvorfor det er sånn, sier Terje Mehren.

LES OGSÅ: - Dette skjer hvert år, noen menn lærer aldri

KLAR STATISTIKK

Men statistikken taler sitt tydelige språk: Før jul bulkes det titt og ofte, ofte i parkeringshus og på parkeringsplasser.

– Utenfor kjøpesentre skjer det mye rart. Betongsøyler er den store synderen, i mine øyne, sier Mehren.

Ofte er kundene veldig ærlige. De er skamfulle og rødmende.

– Men det er påfallende at ingen har rygget på noen, mens alle er blitt rygget på, humrer Mehren.

Særlig innad i familien er det viktig å ikke ta på seg noe skyld.

– Mannen vil sjelden innrømme at det var hans feil foran kona, og vise versa. Men jeg skjønner det, det koster en del kroner, sier Mehren.

STRESS OG MAS

Terje Mehren sier at det alltid har vært mye bulking i julestria.

– Folk er stressa. Ofte er det vanskelig å finne parkeringsplass. Når du først finner en, er det full rulle og så sier det bang.

– En annen ting er at bilførere lettere mister oversikten på grunn av dugg når de kjører inn i parkeringshus. Mange stoler blindt på parkeringssensorer, men når de er fulle av salt og gjørme fungerer de ikke. Og så er det selvsagt sånn at det er veldig mange ute samtidig, mange er stressa og slitne, sier Mehren.

RETTER OPP

Det er når det har sagt pang at Terje Mehren kan hjelpe. Særlig i februar kommer det mange biler som er blitt skadet i julestria.

– Det er først ut i februar folk kommer til meg. I desember og januar har ikke folk råd, sier Terje Mehren.

– Det er bare de mest alvorlige skadene som kommer hit med en gang, sier Terje Mehren.

Som biloppretter bestemmer han sammen med den uheldige bileieren hvordan prosessen skal være.

FORSIKRINGSSAKER

– De fleste sakene er forsikringssaker. Det betyr at for de aller fleste løser problemene seg veldig enkelt. Det kan skje verre ting enn å bulke bilen, sier Terje Mehren.

En skade tar tre til ti dager å reparere, alt avhengig av skadeomfanget.

– Det meste er grei skuring å reparere. Det kan selvsagt skje mer alvorlige skader, men det er sjelden, sier Terje Mehren.

FAKTA: Så mye bulker vi

  • I 2016 ble det bulket 42 ganger på Øvre Romerike i løpet av 22. og 23. desember. 
  • Ullensaker: 22. desember: 13, 23. desember:7 
  • Eidsvoll: 22. desember: 9, 23. desember: 11
  • Nannestad: 22. desember: 0, 23. desember: 0
  • Hurdal: 22. desember: 0, 23. desember: 2

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.