Om to år står en av de mest moderne bilforretningene i landet klar på tomta bak Plantasjen. Der planlegger nemlig Birger N. Haug et 9600 kvadratmeter stort anlegg med 45 ansatte. I tillegg er det plass til å utvide med ytterligere 9600 kvadratmeter på eiendommen.

– Vi planlegger og tegner nå, og ser for oss et annerledes bilanlegg med flere merker, sier Carl-Einar Haug som er største aksjonær og styreleder i Birger N. Haug.

– Hva betyr annerledes?

– Historisk sett har vi levd veldig godt av ettermarkedet og verkested. Men vi må ta inn over oss at politikerne vil ha bort bensin og diesel, og da vet vi at elbiler gir oss bare 50 prosent av inntektene i forhold til dagens ettermarked. Vi får færre selgere og det blir mindre å gjøre på hver. Derfor må vi ha inn flere biler for å fylle verkstedet, påpeker han.

I HAUGS REGI

– Hvilke bilmerker skal selges der?

– Foreløpig er det bare Hyundai som er klart.

– Blir det en Birger N. Haug-forretning?

– Det er heller ikke klart, men prosjektet blir i vår regi. Vi må bygge et anlegg som vi kal leve av i noen tiår fremover, sier han.

– Hvorfor Jessheim?

– Vi så hvordan det gikk med bilbyen på Ensjø i Oslo, der vi ble skviset ut fordi politikerne ville ha boliger. Det samme skjer på Hovin i Oslo, og det kommer til å skje i Bilbyen på Jessheim. Vi har bygd et 24.000 kvadratmeter stort anlegg i Røyken i Buskerud, der vi håper å være i fred for politikerne i mange år. Vi skal operere fra Røyken til Jessheim, og da trenger vi et anlegg i nord også, understreker Haug.

MODERNE

I Haugs verden handler det også om å tilpasse seg nye tider rent servicemessig – i en bransje som kommer til å utvikles kraftig.

– I fremtiden leverer du ikke en bil på service for så å vente en dag eller to på å få den igjen. Vi kommer til å ta servicen i løpet to timer. I mellomtiden tilbyr vi topp moderne nettbaserte kontorplasser slik at du kan jobbe mens du venter.

– Er dette anlegget noe dere har fundert lenge på?

– Det går fortere å planlegge når politikerne kjemper mot fossilt brennstoff og vil at Norge skal redde verden. Vi kan ikke stoppe dette, og derfor må vi planlegge ut fra det perspektivet. Vi må hele tiden gjøre ting smartere, sier han.

Fakta Birger N. Haug

Norges største Nissan- og Subaru-forhandler. 

  • Omsatte for 1,3 mrd. i 2016.
  • Etablert i Oslo i 1947. 
  • Siden har de etablert seg i store deler av Oslo og omegn og består av seks avdelinger i Oslo, Akershus og Buskerud. 
  • Har 250 ansatte og et årlig bilsalg på over 5.500 biler.
  • Var i en periode, med Nissan Leafs eventyrlige salg, verdens største forhandler av elbiler.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.